—
Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou eviduje k 8. septembru 2006 spolu 519 481 prihlášok na zmenu zdravotnej poisťovne. Ide o sumárne číslo za všetkých 7 zdravotných poisťovní. Konečný počet prestupov bude ešte vyšší, keďže termín na zmenu zdravotnej poisťovne je do konca septembra 2006.
Úrad pre dohľad oznámil, že nebude diferencovať počty prihlášok podľa jednotlivých poisťovní, nakoľko je to záležitosťou ich obchodnej politiky a obchodnej súťaže, do ktorej úrad nebude zasahovať.
Minulý rok zmenilo zdravotnú poisťovňu 51 090 poistencov.
Poistenec má právo prihlásiť sa do jednej zdravotnej poisťovne podľa vlastného výberu. Pokiaľ by podal prihlášku do dvoch a viacerých zdravotných poisťovní, úrad mu môže uložiť pokutu do výšky 5 000 Sk.
Prihlášku do novej poisťovne treba podať do 30. septembra 2006. Poistný vzťah s novou poisťovňou vzniká 1. 1. 2007. Pri zmene poisťovne sa poistenec nemusí z pôvodnej odhlásiť, urobí to za neho nová zdravotná poisťovňa. Pôvodnej poisťovni však musí vrátiť preukaz poistenca do 8.1.2007 a zmenu nahlásiť svojmu lekárovi a zamestnávateľovi.
Prihlášku do zdravotnej poisťovne nie je možné jednostranne stornovať. Zákon neukladá poisťovni povinnosť vyhovieť žiadosti o stornovanie, môže tak urobiť na základe vlastného rozhodnutia do 30. 9. 2006. Úrad pre dohľad preto vyzýva k obozretnosti a dôkladnému zváženiu pred podpisom prihlášky či iných dokumentov.
Poistenec si má dôkladne zvážiť zmenu, pred podpisom si preštudovať prihlášku- všetky jej náležitosti a podmienky. V prípade, že nie je výklad na prihláške, má byť poučený zdravotnou poisťovňou alebo maklérom. Mal by dávať pozor, komu a na čo dáva súhlas na spracovanie osobných údajov.
Zdravotná poisťovňa v zmysle § 6 ods. 16 zákona o zdravotných poisťovniach pri propagácii svojej činnosti nesmie poskytovať nepravdivé alebo zavádzajúce informácie, zamlčovať dôležité skutočnosti a ponúkať výhody, ktorých poskytnutie nevie zaručiť. Zákon nedefinuje detailnejšie pravidlá reklamných aktivít, čo úrad považuje za nedostatok súčasného znenia zákona. Z tohto dôvodu predseda úradu v auguste oslovil ministra zdravotníctva s návrhom na legislatívnu zmenu, ktorá by definovala transparentné podmienky marketingu- jeho podmienky, rozsah a financovanie. Rovnako úrad odporúča zaviesť jasné pravidlá náboru poistencov, ktoré neumožnia zdravotnej poisťovni zbaviť sa zodpovednosti za dodržanie zákona odvolaním sa na svojich maklérov.
Úrad doteraz skontroloval reklamnú kampaň v troch zdravotných poisťovniach. Dohľad v zdravotnej poisťovni Dôvera ešte nie je ukončený. Na základe zistených nedostatkov boli dvom zdravotným poisťovniam (Európska zdravotná poisťovňa a Union) uložené pokuty, ktoré zatiaľ nenadobudli právoplatnosť, nakoľko obe podali rozklad.