HPI nesúhlasí s navrhovanými zmenami

utorok, 28. november 2006, 14:43

Na pondelkovom (27. 11. 2006) rokovaní výboru pre zdravotníctvo predstavil poslanec P. Obrimčák (Smer-SD) ďalšie zásadné úpravy regulácie zdravotného poistenia. Odborná verejnosť nedostala možnosť ani čas si návrhy dostatočne preštudovať.  K zásadným zmenám tu chýba diskusia, ktorá je základom demokracie. Návrhy sú nevyhovujúce po legislatívno-technickej aj odbornej stránke.

Pozmeňovací návrh poslanca Obrimčáka k novele zákona o zdravotných poisťovniach 581/2004 Z. z. zavádza spoločný účet a zakazuje zisk pre zdravotné poisťovne.

Health Policy Institute zásadne nesúhlasí s návrhom zriadiť spoločný účet na financovanie zvlášť finančne náročných výkonov. Ide o nesystémové centralistické riešenie, ktoré naviac zvyšuje riziko korupcie a neefektívneho použitia zdrojov vo výške až 12,8 mld. Sk ročne.

O tom, ktorí pacienti a ktoré diagnózy budú z tohto účtu uhrádzané, rozhodne ministerstvo zdravotníctva. Ministerskí úradníci majú k dispozícii bianco šek vo výške až 12,8 mld. Sk, z ktorého môžu bez jasných pravidiel prideľovať finančné prostriedky vybraným poskytovateľom a vybraným skupinám pacientov.

Ak je cieľom návrhu zabezpečiť financovanie drahej diagnostiky a liečby, HPI odporúča použiť overené a štandardné nástroje zdravotnej politiky. Ministerstvo by malo navrhnúť explicitné definovanie solidárneho balíka alebo zmenu systému prerozdelenia. V súčasnosti sa vyrovnávanie zdravotných rizík medzi zdravotnými poisťovňami vykonáva na základe veku a pohlavia poistencov. Tento mechanizmus je možné jednoducho rozšíriť o ďalší parameter, pričom sa ponúkajú dve možnosti:

  1. Prerozdeľovanie nákladov na zvlášť finančne náročné prípady – tzv. „high risk pool“. Ten sa vytvorí tak, že ak individuálne náklady poistenca (napr. transplantácia pečene – 1,2 mil. Sk) prekročia určitú hranicu (napr. 1 milión korún), tak zdravotná poisťovňa dostane z rozdielu (0,2 mil. Sk) medzi skutočnými nákladmi (1,2 mil. Sk) a hranicou (1,0 mil. Sk) kompenzáciu vo výške 75% z tohto rozdielu, čiže (0,15 mil. Sk). Niektoré krajiny majú túto kompenzáciu vo výške 60% (Nemecko), niektoré vo výške 80% (ČR).
  2. Okrem veku a pohlavia sa prerozdeľovací mechanizmus rozšíri o parametre zdravotného stavu (na báze morbidity, diagnóz, liekov, disability, disease management programe, a pod.) a príslušnosti týchto ľudí do takýchto skupín diagnóz/liekov/disability/DMP… (Nemecko od 1.1.2007 rozširuje parametre prerozdelenia o MorbiRSA)

Health Policy Institute zásadne nesúhlasí s návrhom obmedzujúcim dosahovanie zisku v zdravotných poisťovniach. Takýto návrh predstavuje návrat k nerovnováhe motivácií na zdravotnom trhu. Kým určitá časť subjektov je motivovaná privilégiom dosahovať zisk (napríklad farmasektor, dodávatelia diagnostickej a prístrojovej techniky a pod.), zdravotným poisťovniam je toto privilégium upreté. Pritom práve zdravotné poisťovne sú zodpovedné za efektívne použitie zdrojov zdravotného poistenia a zlepšovanie zdravotného stavu poistencov.

Zisk v zdravotných poisťovniach plní niekoľko funkcií. V prvom rade je odmenou za znášanie finančného rizika a za starostlivosť o poistencov, t.j. napr. zabezpečenie kvalitnejšej starostlivosti pre poistenca bez čakania. Zároveň zdravotné poisťovne rovnako ako každá spoločnosť potrebujú neustále obnovovať svoje aktíva využívané na vykonávanie svojej činnosti – napr. investíciami do informačného systému. Zdrojom pre tieto investície je práve zisk.

Štvrťročník o liekovej politike

Pharma Outlook

Sprievodca pôrodnicami

Sprievodca pôrodnicami

rodinka.sk & HPI

Prihláste sa na odber newslettera

Ak sa chcete prihlásiť k odberu newsletteru, zadajte svoju e-mailovú adresu do poľa pod týmto textom a stlačte tlačidlo.

Slovenská aliancia pre chronické ochorenia