—
Európska komisia začala konanie vo veci údajnej štátnej pomoci Slovenskej republiky pre Spoločnú zdravotnú poisťovňu a Všeobecnú zdravotnú poisťovňu. V rámci formálneho zisťovania [pdf] komisia vyzvala slovenské orgány ako aj tretie strany, aby predložili svoje pripomienky. Health Policy Institute na túto výzvu reagoval listom, ktorého zhrnutie zverejňujeme.
Vnímame samozrejme, že ide o činnosť pomerne silno regulovanú, plniacu zákonom dané spoločenské ciele. Nemožno však negovať javy, ktoré dokazujú, že aj pri tejto činnosti fungujú zjavné prejavy trhového správania a konkurencie:
Je tu dobre čitateľný prejav vôle zákonodarcu (Dôvodová správa k Zákonu 581/2004) nastaviť trhové prostredie a navyše aj rozhodnutie Ústavného súdu SR z 26.1. 2011, ktoré hovorí, že verejné zdravotné poistenie je zahrnuté do sféry hospodárskej súťaže. Prikláňame sa k názoru, že napriek silným regulačným bariéram ide o činnosť hospodárskej povahy.
Rozdiel medzi investíciou a štátnou pomocou je zrejmý:
Na základe analyzovaných informácií si myslíme, že na riešenie platobnej schopnosti SZP nebolo nutné siahnuť po všetkých troch opatreniach, ktoré sa od novembra 2005 do októbra 2006 vykonali:
Údaje o výške platobnej schopnosti naznačujú, že už samotné odpustenie dlhov zabezpečilo dostatočnú platobnú schopnosť SZP a následné dve opatrenia by neboli nevyhnutné, ak by SZP dôslednejšie pristúpila k ozdravným opatreniam na strane výdavkov. Z tohto dôvodu si myslíme, že navýšenie základného imania v SZP nebolo vykonané s úmyslom investície, a nemôže prejsť testom trhového investora (MEIP).
Na tejto transakcii (27,9 mil. €) je problematická skutočnosť, že sa odohrala v nesprávnej časovej súslednosti s transformáciou SZP. Nič pritom nebránilo SZP, aby sa všetky postúpenia a zápočty zadministrovali pred transformáciou na akciovú spoločnosť, ako to urobili všetky ostatné zdravotné poisťovne; v takom prípade by uvedená operácia nebola zrejme predmetom podozrenia z neoprávnenej štátnej pomoci.
Na základe poznatkov z činnosti spoločnosti Veriteľ, a. s. so znalosťou procesu oddlženia prostredníctvom spoločnosti Veriteľ, a.s., tvrdíme, že pohľadávky SZP voči zdravotníckym zariadeniam boli spoločnosťou Veriteľ, a. s. plne oddlžené v čase existencie spoločnosti Veriteľ, a. s. Predmetom dotácie z likvidačného zostatku sa tak mohli stať len pohľadávky, ktoré vznikli po transformácii, v trhovom prostredí a pri tvrdých rozpočtových obmedzeniach. Použitie likvidačného zostatku na úhradu do SZP (7,8 mil. €) sa udialo nielen v rozpore s citovanými uzneseniami vlády, ale domnievame sa, že preň nejestvujú dôveryhodné dokumenty preukazujúce právny titul. Táto úhrada z MZ SR bola podľa nášho názoru neopodstatnená.
Rozdiel medzi investíciou a štátnou pomocou je zrejmý:
Zvýšenie základného imania nebolo v čase jeho uskutočnenia jediným možným riešením. V tom čase existovali aj iné alternatívy ako riešiť dopady finančnej krízy:
V tejto súvislosti je kľúčové, že vykonaním úsporných a stabilizačných opatrení, ktoré vtedajšie vedenie VšZP malo a mohlo urobiť v roku 2009 a 2010, sa mohlo vyhnúť nutnosti navyšovať základné imanie. Tento argument je o to silnejší, že nové vedenie VšZP, ktoré prišlo po parlamentných voľbách v roku 2010, bolo nútené tieto opatrenia vykonať a nemohlo sa spoliehať na žiadne dodatočné zdroje vo forme zvýšenia základného imania.
Prerozdelenie poistného medzi zdravotnými poisťovňami (RES):
Aj napriek týmto charakteristikám RES je však štát v konflikte záujmov, lebo vystupuje aj ako regulátor, aj ako akcionár jednej zo zdravotných poisťovní. Štát môže preto uprednostňovať zmeny v prerozdelení, ktoré sú v prospech jeho poisťovne a naopak nezavádzať zmeny, ktoré by mali negatívne dopady na jeho poisťovňu. K takto motivovaným zmenám prerozdelenia mohlo prísť aj v prípadoch zavedenia prediktora ekonomickej aktivity a zmeny podielu prerozdeľovaných zdrojov z 85% na 95% od roku 2009, urýchleného zavedenia farmaceuticko-nákladových skupín v roku 2012 alebo doplnenia novej farmaceuticko-nákladovej skupiny od roku 2013.
Kmeň EZP mal v roku 2008 reálnu pozitívnu hodnotu, o čom svedčí aj záujem troch zdravotných poisťovní o tento kmeň. Na základe informácií ÚDZS, likvidátor EZP vyzval všetky zdravotné poisťovne vykonávajúce verejné zdravotné poistenie na území SR o prejavenie záujmu o odplatný prevod poistného kmeňa. V stanovenej lehote, t.j. do 28. 5. 2008 potvrdili záujem o prevzatie poistného kmeňa 3 zdravotné poisťovne, a to: UNION zdravotná poisťovňa, a.s.; DÔVERA zdravotná poisťovňa, a.s. a APOLLO zdravotná poisťovňa, a.s..[1] Zdravotným poisťovniam, ktoré prejavili záujem o poistný kmeň EZP, likvidátor sprístupnil tzv. data-room za účelom oboznámenia sa so stavom v EZP.[2]
[1] Tlačová správa ÚDZS (2008): Aktuálne k likvidácii EZP
[2] Tlačová správa ÚDZS (2008): Aktuálne usmernenia