—
Tabuľku 1, ktorá sumarizuje verejné zdroje v zdravotníctve, budete v návrhu rozpočtu hľadať márne. Nie je tam. Ak by tam totiž bola, bolo by na prvý pohľad zrejmé, že ministerstvo financií ohaduje na rok 2014 nominálny pokles verejných zdrojov v zdravotníctve. V predchádzajúcich rokoch sa tabuľka v takejto štruktúre v dokumente vždy nachádzala. V rozpočte na roky 2012-2014 bola na strane 57 a v rozpočte na roky 2013-2015 bola na strane 75.
Takže sme si Tabuľku 1 pre roky 2014-2016 vyrobili na základe údajov roztrúsených v samotnom návrhu rozpočtu:
Ministerstvo zdravotníctva teda v roku 2014 predpokladá celkový objem verejných zdorjov na 3,961 mld. €, čo znamená pokles verejných zdrojov o 45 mil. € oproti roku 2013 (4,006 mld. €), pričom:
2011 S |
2012 S |
2013 R |
2013 OS |
2014 N |
2015 N |
2016 N |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verejné zdroje spolu | 3 747 454 421 | 3 959 636 406 | 4 063 250 005 | 4 006 751 586 | 3 961 070 464 | 4 087 384 043 | 4 228 802 775 |
ZP – príjmy od EAO (vrátane RZZP**) | 2 373 516 000 | 2 427 816 000 | 2 645 012 172 | 2 601 178 000 | 2 709 870 000 | 2 827 890 000 | 2 947 988 000 |
ZP – príjmy za poistencov štátu (preddavky) | 1 117 441 233 | 1 338 990 358 | 1 263 888 000 | 1 263 888 000 | 1 152 043 200 | 1 180 470 240 | 1 210 393 440 |
ZP – príjmy za poistencov štátu (RZZP**) | 90 107 934 | 19 213 576 | 19 213 576 | 19 213 576 | 0 | 0 | 0 |
MZ SR (bez platby štátu, EÚ prostriedkov a spolufinancovania) | 74 852 643 | 73 453 272 | 67 873 257 | 70 083 457 | 70 032 440 | 68 804 690 | 69 667 264 |
MZ SR (EÚ prostriedky a spolufinancovanie) | 91 536 611 | 100 163 200 | 67 263 000 | 52 388 553 | 29 124 824 | 10 219 113 | 754 071 |
Zdroj: Kalkulácie HPI na základe údajov z vládneho návrhu rozpočtu verejnej správy 2014-2016
DOPLNENÉ: Nezapočítané položky sú neutrálneUvedené výpočty HPI ministerstvo financií SR (MF SR) spochybnilo a označilo za nepravdivé (Správy RTVS, 4.11.2013). Dôvodom malo byť nezapočítanie nasledovných položiek z tabuľky v rozpočte:
Tieto údaje HPI nezapočítalo z nasledovných dôvodov:
|
Sadzba za poistencov štátu pre rok 2014 vychádza na 3,826 % z priemernej mzdy spred dvoch rokov a prvýkrát od reformy zdravotníctva klesá pod 4 %. Náš výpočet sa opiera o tabuľku na strane 84 vládneho návrhu rozpočtu. Ako toto číslo vypočítame? Trojčlenkou:
Zaujímavé pritom je, že verzia rozpočtu z augusta pri rovnakom počte poistencov štátu predpokladala celkovú platbu za poistencov štátu vo výške 1,205 mld. €. To presne zodpovedá poistnej sadzbe 4,000 % za jedného poistenca štátu.
2011 S | 2012 S | 2013 R | 2013 OS | 2014 N | 2015 N | 2016 N | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Poistné platené štátom na verejné zdravotné poistenie | 1 207 549 167 | 1 358 203 934 | 1 283 101 576 | 1 283 101 576 | 1 152 043 200 | 1 180 470 240 | 1 210 393 440 |
Preddavky na poistné platené štátom | 1 117 441 233 | 1 338 990 358 | 1 263 888 000 | 1 263 888 000 | 1 152 043 200 | 1 180 470 240 | 1 210 393 440 |
Ročné zúčtovanie poistného v danom roku | 90 107 934 | 19 213 576 | 19 213 576 | 19 213 576 | 0 | 0 | 0 |
Počet poistencov | 3 337 282 | 3 300 000 | 3 150 000 | 3 150 000 | 3 117 000 | 3 117 000 | 3 117 000 |
Zdroj: Strana 84 vládneho návrhu rozpočtu
Pri komunikácií rozpočtu pre zdravotníctvo na rok 2014 odzneli z úst predstaviteľov vlády dve tvrdenia. Obe nepravdivé:
Aktuálny návrh štátneho rozpočtu zároveň naznačuje, že zdravotníctvo už nie je prioritou vlády (a strany SMER):
2011 S | 2012 S | 2013 R | 2013 OS | 2014 N | 2015 N | 2016 N | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kapitola MZ SR | 1 373,94 | 1 531,82 | 1 418,24 | 1 405,57 | 1 251,20 | 1 259,49 | 1 280,81 |
Verejné zdroje zdravotníctva spolu | 3 747,45 | 3 959,64 | 4 063,25 | 4 006,75 | 3 961,07 | 4 087,38 | 4 228,80 |
Príjmy verejnej správy | 22 992,90 | 23 650,70 | 25 435,70 | 24 012,50 | 25 731,00 | 25 102,50 | 26 067,70 |
Výdavky verejnej správy | 26 490,60 | 26 757,60 | 27 622,20 | 26 187,50 | 27 875,40 | 27 623,30 | 28 247,00 |
Kapitola MZ SR na príjmoch | 6,0 % | 6,5 % | 5,6 % | 5,9 % | 4,9 % | 5,0 % | 4,9 % |
Kapitola MZ SR na výdavkoch | 5,2 % | 5,7 % | 5,1 % | 5,4 % | 4,5 % | 4,6 % | 4,5 % |
Verejné zdroje na príjmoch | 16,3 % | 16,7 % | 16,0 % | 16,7 % | 15,4 % | 16,3 % | 16,2 % |
Verejné zdroje na výdavkoch | 14,1 % | 14,8 % | 14,7 % | 15,3 % | 14,2 % | 14,8 % | 15,0 % |
Zdroj: HPI na základe údajov zo vládneho návrhu rozpočtu verejnej správy 2014-2016
Trojročné rozpočtovania má zlepšiť predvídateľnosť prostredia a manažovať očakávania subjektov v zdravotníctve. Štát pri formulácií platby na rok 2014 vysielal prehnané očakávania:
Poistenci štátu – preddavky | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
---|---|---|---|---|---|
2012-2014 | 1 218 096 000 | 1 256 207 040 | 1 299 244 320 | ||
2013-2015 | 1 263 888 000 | 1 294 115 240 | 1 338 574 822 | ||
2014-2016 | 1 152 043 200 | 1 180 470 240 | 1 210 393 440 |
Zdroj: HPI na základe údajov zo schválného rozpočtu pre roky 2012-2014, pre roky 2013-2015 a vládneho návrhu rozpočtu verejnej správy pre roky 2014-2016
Pozrime sa však aj na výhľad pre rok 2015. Pred rokom ešte rozpočet počítal so sumou 1,338 mld. € a dnes je to len 1,180 mld. €, čo znamená pokles o 158 mil. €. Akú hodnotu teda prináša trojročné rozpočtovania pri manažovaní očakávaní ohľadom platby štátu? Z hľadiska predvídateľnosti veľmi malú.
Jedným z cieľov reformy financovania zdravotníctva v roku 2004 bolo naviazania platby štátu na reálnu ekonomiku, aby financovanie zdravotníctva zo štátneho rozpočtu už nebolo ďalej „zbytkové“. Toto naviazanie platby štátu za každého poistenca štátu vo výške 4 % z priemernej mzdy spred 2 rokov zároveň malo zabezpečiť:
Zároveň platí, že ak sa od roku 2005 so sadzbou manipulovalo, tak jedine smerom hore od 4 % a nikdy nie pod túto úroveň. Signál, že sadzba klesne pod 4 % znamená, že zdravotníctvo bude mať po 10 rokoch opäť „zbytkový“ rozpočet.
článok bol publikovaný v Zdravotníckych novinách