—
Voľby priniesli diskontinuitu. V tejto chvíli ešte neexistuje Programové vyhlásenie vlády (ktoré sa však asi šije horúcou ihlou), preto sa v úvahe o možných zmenách hospodárskej politiky musíme uspokojiť s ekonomickými časťami volebných programov koaličných strán, s vyhláseniami členov vlády a iných autorít, personálnym obsadením vrcholných funkcií a pod. Bez ambície na úplnosť sa tu pokúsime zhrnúť niekoľko indícií a faktov, ktoré by mali determinovať budúcu hospodársku politiku.
Ako je zrejmé z rámčekov venovaných programom koaličných strán (Smer-SD, ĽS-HZDS, SNS), solidarita, spravodlivosť, boj proti chudobe a kritika doterajších ekonomických reforiem sú spoločným menovateľom ekonomických programov. Samozrejme, ciele ako solidarita či boj proti chudobe sú úplne legitímne hospodárskopolitické ciele, obavy vyvoláva skôr spôsob politiky, ktorý má k týmto cieľom viesť. Imidž koaličných strán vedie k obave, že tieto ciele môžu byť „napĺňané“ opatreniami, ktoré môžu spôsobiť rozvrat ekonomického prostredia.
Agresivita voči doterajším reformám však klesla hneď po voľbách. Zrejme aj na politikov Smeru dolieha ťarcha budúcej zodpovednosti. Aj ciele ako solidarita alebo boj proti chudobe sa dajú napĺňať rôznymi opatreniami a stratégiami. Vláda si určite nedovolí negovať svoje hlavné politické ciele, zrejme však pod tlakom prostredia bude korigovať svoje inštrumentárium. Doterajšie indície pre takúto stratégiu sú nasledovné:
Pokusy politicky ovládať ekonomiku sú dobre známe z pôsobenia HZDS a SNS v druhej polovici 90-tych rokov. Takúto politiku je však už ťažko možné zopakovať. Výrazne sú totiž zredukované kanály na politické vplyvy v ekonomike:
Ekonomika je už menej politicky citlivá a vláda má menej možností si ju každodennými zásahmi prispôsobovať. Pravda, to neznamená, že by vláda nemala aspoň teoretickú možnosť politicky zmanipulovať ekonomiku, ale táto možnosť by si vyžadovala tak nápadné a necitlivé zmeny, ktorých realizáciu je ťažké si predstaviť.
Napriek oficiálnym deklaráciám predstaviteľov vlády, že harmonogram prijímania eura zostáva nezmenený, je rad obáv celkom namieste. Pri plnení štyroch z 5 kritérií na prijatie eura možno čo i len trochu nezodpovednou politikou ľahko pochybiť:
Treba si všimnúť, že Európska komisia a ECB zmenili chápanie maastrichtských konvergenčných kritérií. V minulosti to boli kritériá, ku ktorým sa stačilo blížiť, v súčasnosti sú to kritériá, ktoré treba nielenže bez výnimky splniť, ale treba ich dokonca splniť tak, aby neboli pochybnosti o udržateľnom stave ich plnenia. Vláda by sa mala vážne poučiť z prípadu Litvy spred niekoľkých mesiacov: išlo krajinu s deficitom verejných financií len 1,5 % a verejným dlhom len 19 % z HDP a dobrým plnením ostatných kritérií – až na veľmi tesné prekročenie kritéria miery inflácie (ktoré je už spomenutým pohyblivým terčom, dokonca s kontroverznými prvkami v metóde výpočtu). Hlavný dôvod odmietnutia prijatia Litvy do eurozóny bolo, že hoci momentálne plnila konvergenčné kritériá (s maličkou odchýlkou o 0,1 percentuálneho bodu v prípade inflácie), existovali podozrenia, že inflačné kritérium neplní udržateľne! Z toho aj pre slovenskú vládu vyplýva, že jej nemusí stačiť vtesnanie slovenskej ekonomiky do predpísaných „čísel“, ale musí realizovať politiku, ktorá nevyvolá pochybnosti o možnostiach udržať tieto dosiahnuté parametre. A to môže byť pre vládu Smer-SNS-HZDS, ak chce aspoň sčasti dodržať volebné programy, vážny problém. (Inak keby sa aj v minulosti tak prísne posudzovali konvergenčné kritériá, eurozóna by doteraz nevznikla. Sprísnenie je však dobrá vec práve na zvýšenie tlaku na vlády nových členských štátov).
Z makroekonomického hľadiska nie je významné len samotné prijatie eura, ale aj (alebo hlavne) sprievodné mechanizmy. Už pred prijatím eura, ale aj po ňom, musia vlády veľmi dbať na makroekonomickú stabilitu a euro ich núti robiť veľmi zodpovednú politiku vo verejných financiách. Euro nie je len spoločná mena, ale aj ochranný štít pred ľubovôľou politikov pri regulovaní hospodárstva. Preto si kurióznym spôsobom prijímanie eura (alebo aspoň proces k tomu vedúci) želajú aj ekonómovia, ktorí predtým nepovažovali za potrebné prijímať euro príliš skoro (za takého sa považuje aj autor tohto príspevku).
Ešte predtým, ako by vláda zrealizovala akýkoľvek svoj praktický krok, bolo jej kreovanie, jej prvé vyhlásenia a nepredvídateľnosť politiky ocenené na devízových trhoch tlakom na oslabenie meny. Negatívny imidž vlády spolu s neopatrnými vyhláseniami niektorých jej členov (hlavne nejednota vo vyhláseniach predsedu vlády a ministra financií alebo relativizovanie cieľa prijať euro v roku 2009), viedol k oslabeniu meny o 1,6 % za tri týždne (do 17.7. 2006). Táto hodnota ešte sama osebe neznamená dramatický pohyb meny, ale treba mať na zreteli, že:
Poznámka: horizontálna trhaná čiara na úrovni 38,445 predstavuje centrálnu paritu, s ktorou vlani Slovensko vstúpilo do systému ERM II. Od nej sa možno odchýliť maximálne o 15 %.
Zdroj: NBS, vložené komentáre autor
Sľubuje zásadne opraviť reformné kroky z obdobia 2002-2006, v porovnaní napr. s ĽS-HZDS však zaujíma deštruktívnejšiu pozíciu. Tú zdôvodňuje napr. tým, že doterajšie reformy odstránili model sociálne a ekologicky orientovaného trhového hospodárstva zakotveného v Ústave SR. Smer navrhuje pri dani z príjmu právnických osôb ponechať 19 % sadzbu, pričom v daňovom základe umožní „zohľadniť investičné, znalostne-rozvojové, vedecko- výskumné a ekologické náklady“ (dajú sa zohľadniť aj teraz, pozn. autora). Zásadne však plánuje zmeniť zdaňovanie príjmov fyzických osôb: chce znovu zaviesť daň z dividend, pri dani z príjmov fyzických osôb navrhuje zaviesť progresívne zdaňovanie. Výsledkom vraj bude zníženie daní pre ľudí s nízkymi a priemernými príjmami a zvýšenie pre ľudí s nadštandardnými príjmami. Objavuje sa tu argumentačná chyba (rovnako aj ĽS-HZDS): hovorí sa o znížení daňovej záťaže skupín s najnižšími príjmami, pričom práve tieto skupiny v súčasnosti neplatia daň z príjmu kvôli vysokej odpočítateľnej položke zo základu dane. Smer chce predložiť aj návrh na dve sadzby dane z pridanej hodnoty (10 % a 19 %). Program obsahuje odvážne tvrdenie, že „cena, ktorú občania zaplatili za hospodársky rast založený na lacnej pracovnej sile, liberálnom pracovnom zákonodarstve, znižovaní a odpúšťaní daní podnikateľským subjektom, nadštandardnej podpore zahraničných investorov a privatizácii strategických podnikov je najvyššia v celej EÚ.“ Vôbec nie je známe, ako sa táto cena dá vypočítať (a ešte aj medzinárodne porovnať v rámci EÚ). Z citovanej vety však vyplýva snaha o silnejšiu reguláciu pracovnoprávnych vzťahov, ústup od doterajšej formy podpory investorov aj od privatizačných aktivít. Smer deklaruje, že chce spoločnosť prosperity, v ktorej bude dosahovaný hospodársky rast delený spravodlivejšie. Stanovuje si tri hlavné ciele:
Je ironické, že tieto tri ciele úspešne plnila aj Dzurindova vláda. |
V protiklade so svojou politikou z 90. rokov považuje ĽS-HZDS zdravé a vybilancované verejné financie za základ prosperujúcej ekonomiky. Hlási sa k úsporám v oblasti nákladov na štátny aparát, k pribrzdeniu doterajšieho „enormného nárastu štátneho dlhu“. (Štátny (presnejšie verejný) dlh pritom v súčasnosti nemá znepokojujúci vývoj – pozn. autora) Relatívne progresívnym prvkom v programe je realizácia nových foriem financovania verejných investícií, na báze verejno-súkromného partnerstva. Program sľubuje prijatie opatrení na podstatné zlepšenie prijímania pomoci z kohézneho a štrukturálnych fondov EÚ. Kombináciou verejných a súkromných zdrojov a zdrojov EÚ chce vytvoriť predpoklady pre urýchlené vybavenie krajiny modernou dopravnou infraštruktúrou a efektívnou komunikačnou sieťou. Kontroverznejším prvkom je prísľub preverenia ekonomickej a spoločenskej opodstatnenosti rozbehnutých privatizačných aktivít. V podnikoch strategického významu, ktoré doposiaľ neprešli plnou privatizáciou, má ĽS-HZDS záujem zachovať majetkový podiel štátu (nie je špecifikovaný podiel štátu). Doterajšie prehĺbenie chudoby dáva program do súvislosti s „bezbrehým rastom cien“. Preto ĽS-HZDS sľubuje zvýšiť dôraz na činnosť regulačných úradov a zastaviť „neprimeraný rast cien a prehlbovanie chudoby“. Zrejme sa tým myslí kontrola činnosti Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, pretože ten je prvoradým regulátorom cien. Nie je však známe, či strana disponuje dôkazmi o tom, že rast týchto cien bol skutočne neprimeraný. Bez bližšieho vysvetlenia si program dáva veľmi ambiciózny cieľ: „V záujme podnietenia rastu zamestnanosti a miezd pristúpime ku zníženiu odvodového zaťaženia zamestnancov a zamestnávateľov s cieľom znížiť mieru nezamestnanosti o jednu štvrtinu.“ Znižovanie odvodov je mimoriadne náročná otázka a zaslúžila by si sofistikovanejší výklad, ktorý by doplnil tento asi prehnane ambiciózny prísľub. Presadzovane výrazného zníženia odvodov je kontradiktórne voči sľubovanej väčšej solidarite. V daňovej oblasti chce strana realizovať zníženie daňového zaťaženia najnižších príjmových skupín občanov (chyba v tomto sľube bola vysvetlená vyššie). Originálnejším prvkom je prisľúbený daňový bonus na reinvestovaný zisk, ktorým chce strana zastaviť odlev ziskov a podporiť rast investícií. Záhadne pôsobí prísľub prehodnotenia modelu „unáhlene zavedenej finančnej decentralizácie“ tak, aby bola zachovaná primeraná rovnováha a spravodlivosť v rámci rozdelenia verejných zdrojov medzi vládnym sektorom a regiónmi. Z tejto tézy môžu vzísť necitlivé zásahy do procesu decentralizácie, nie je známe, ako si tvorcovia programu predstavujú „rovnováhu a spravodlivosť“ v tejto oblasti. Program ĽS-HZDS je síce programom strany kritickej voči doterajšej hospodárskej politike, ale nestavia na zvrátení doterajších reforiem, či používaní úplne iného inštrumentária. Je to relatívne „opatrný“ program. |
SNS predstavila svoj ekonomický program pod heslom „Hospodárstvo 21. storočia, šanca pre Slovensko“ (a vzhľadom na to, ekonomika nie je hlavnou témou SNS, je tento program prekvapivo rozsiahly). Kritika východiskového stavu spomína, že „napriek vykazovaným tzv. makroekonomickým úspechom dvoch posledných vlád, hlavne údajom o tempe ekonomického rastu, mnohí ľudia na Slovensku žijú v chudobe, prepadajú sa do sociálnej siete… Okrem nedostatočných inovácií a manufaktúrneho typu výroby je to spôsobené aj stagnujúcou mierou investovania.“ SNS sľubuje presadzovanie „rozvoja ekonomiky a rastu blahobytu širokých vrstiev obyvateľstva v súlade s humánnou európskou tradíciou sociálnej solidarity.“ Pojem solidarita a kritika „biedy“ majú veľmi silnú pozíciu v programe: „Politika SNS ako národne orientovanej a kresťanskej strany bude zameraná proti pretrvávaniu biedy, zbedačovaniu skupín občanov a za sociálne spravodlivý štát.“ Nástrojmi tohto ťaženia majú byť „spravodlivý daňový systém“ vo väzbe na výšku príjmov a na celkové bohatstvo daňových subjektov (to asi znamená progresívnu daň, alebo zvláštne zdanenie majetnejších), zavedenie diferencovanej DPH na tovary, služby a výkony, ktoré zásadným spôsobom môžu zvýšiť ich dostupnosť pre chudobných, deti a dôchodcov. SNS sľubuje vypracovať zásady modelu financovania výstavby bytov najmä pre mladé rodiny a chce zdokonaliť modely financovania nájomných bytov. Nie sú známe verejné zdroje financovania tohto stavebného boomu. |