—
Po odvodoch z miezd sú platby štátu za vymedzený okruh osôb je druhý najväčší zdroj sektoru zdravotníctva. Kým do roku 2004 bola platba za poistencov štátu náhodnou a nepredikovateľnou položkou, od roku 2005 ju počítame podľa vzorca, ktorý zohľadňuje (1) počet poistencov štátu, (2) priemernú mzdu a (3) sadzbu poistného.
Predpokladáme, že v krátko- a strednodobom horizonte bude mierne klesať počet osôb, za ktoré platí poistné štát. To je výsledok relatívne silného rastu zamestnanosti. Tento náš predpoklad potvrdzuje aj odhad ministerstva financií: podľa návrhu rozpočtu počet poistencov štátu klesne pod 3 milióny osôb.
Pre rok 2007 je ako základ výpočtu použitá priemerná mzda za rok 2005, pričom pre ďalšie roky je použitý rovnaký princíp. Toto posunutie v čase o dva roky nie je samoúčelné, ale vychádza z obmedzení pri konštrukcii rozpočtu. Rozpočet sa musí opierať známe údaje a vzhľadom k tomu, že v roku 2006 je posledný známy údaj za rok 2005, rozpočet na rok 2007 za bázu výpočtu používa práve priemernú mzdu za rok 2005.
Sadzba je zo všetkých troch veličín vzorca politicky najviac ovplyvniteľná. Podľa schváleného rozpočtu verejných financií pre roky 2007 až 2009 sa vláda rozhodla dočasne zvýšiť percentuálnu sadzbou, podľa ktorej sa platba štátu vypočíta. Pre prvé štyri mesiace roku 2007 je schválená sadzba 5 % a pre ďalšie obdobie je schválená sadzba 4 %. Výsledkom je paradoxná situácia, keď vláda v roku 2007 mieni v sumáre za svojich poistencov platiť viac (27,2 mld. Sk) ako v roku 2008 (27,0 mld. Sk). Navyše takto dočasne zvýšená sadzba je v rozpore s programovým vyhlásením vlády (kde sa vláda rozhodla zvýšiť sadzbu na 5 %) ako aj deklarovanými vyjadreniami ministra zdravotníctva, ktorý sa zaviazal, že zvýšenie sadzby bude trvalé.
Zvýšenie sadzby zo 4 % na 5 % z priemernej mzdy na 4 mesiace roka 2007 vnímame ako politicky účelový a z hľadiska plánovania ako nerozumný z viacerých dôvodov:
Aby boli podmienky na zdravotnom trhu predikovateľné, vyzývame vládu, aby k nastavovaniu parametrov zdravotného systému pristupovala oveľa zodpovednejšie. Poistnú sadzbu odporúčame radšej zvyšovať postupne, ako ju medziročne nesystémovo znižovať – vytvára to neadekvátne očakávanie poskytovateľov do budúcnosti vyvolané náhlym zvýšením platby, ktorá potom v ďalších rokoch nie je rozpočtovo krytá.