—
S medziročným rastom poistného len o 3,9 % sa prvý kvartál 2009 radí medzi najhoršie od roku 2003. Zaznamenaný súbežný pokles dynamiky rastu miezd a zamestnanosti však nie je osobitosťou len prvého kvartálu 2009. Zamestnanosť spomaľuje už od štvrtého a mzdy dokonca už od druhého kvartálu 2008 (Graf 1).
Zdroj: Štatistický úrad SR, prepočty HPI
Zamestnanosť poklesla medziročne o 36 tisíc osôb a medzikvartálne dokonca o 63 000 ľudí. Mzdy sú už dva kvartály po sebe na hladine rastu plus 4,6 %, čo je približne len polovičná dynamika oproti rokom 2006 až 2008 (vtedy bol priemerný rast okolo 8 až 9 %). Platby naviazané na reálnu ekonomiku sa výrazne prepadli (poistné od zamestnancov o 0,7 %) a dosiahli nominálne menší objem ako v prvom kvartáli 2008, čo je jav, ktorý sa na Slovensku naposledy vyskytol v prvom kvartáli 1999. Ešte výraznejší prepad zaznamenalo poistné od SZČO (- 20,1 %).
Výraznejšiemu prepadu poistného zabránila platba štátu za svojich poistencov (+15,5 %), pri ktorej sa prejavil jej anticyklický charakter. Platba štátu sa totiž počíta z priemernej mzdy spred dvoch rokov, teda pre rok 2009 z hodnôt roku 2007 a v tom čase dosahovala dynamika rastu miezd úctyhodných 8-9 %. Druhým dôležitým faktorom bolo navýšenie poistnej platby štátu zo 4,5 % na 4,9 %.
Naše súčasné očakávanie výberu poistného pre rok 2009 je oproti scenáru depresie (-2 % HDP) z marca 2009 ešte horšie. Príčinou je negatívnejší makroekonomický vývoj ako sme predpokladali a stanovisko MF SR, že nebude v tomto roku kompenzovať zvýšený počet poistencov štátu ako bol plánovaný. Tu je dôležité upozorniť na akruálny a hotovostný princíp. Podľa akruálneho totiž zvýšená platba štátu za nových nezamestnaných (približne + 40 mil. eur) patrí do roku 2009, avšak z hotovostného hľadiska príde na účet poisťovní až v októbri 2010. Kým v marcovej prognóze sme tútu platbu zaradili už do roku 2009, teraz s ňou počítame až v roku 2010 (Tabuľka 2).
Prognózujeme, že poistné v roku 2009 (3 187 mil. EUR) môže byť nominálne nižšie ako v roku 2008 (3 262 mil. EUR). Z tohto dôvodu odporúčame zdravotným poisťovniam realizovať takú nákupnú politiku, ktorá zodpovedá ich reálnym príjmom z poistného.
2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Spolu | 1,140 | 1,029 | 1,195 | 1,035 | 1,058 | 1,106 | 1,115 | 1,189 | 1,076 | 1,039 |
Zamestnanci | 1,152 | 1,027 | 1,201 | 1,002 | 1,044 | 1,066 | 1,109 | 1,108 | 1,147 | 0,993 |
SZČO | 0,998 | 1,066 | 1,116 | 1,102 | 1,107 | 1,683 | 1,305 | 1,121 | 0,903 | 0,799 |
Poistenci štátu | 1,050 | 1,182 | 1,170 | 1,052 | 1,125 | 1,170 | 1,100 | 1,345 | 0,968 | 1,155 |
Zdroj: Štatistický úrad SR, 2009
2008 Skutočnosť |
2009p Scenár depresie marec 2009, Dopady krízy |
2009p Aktualizácia august 2009 |
|
---|---|---|---|
Zamestnanci | 2 038 369 | 1 896 000 | 1 841 025 |
SZČO | 161 174 | 152 000 | 118 161 |
Štát | 997 457 | 1 201 000 | 1 159 448 |
Ostatné | 65 981 | 42 000 | 68 888 |
Poistné spolu | 3 262 981 | 3 291 000 | 3 187 522 |
p … prognóza HPI
Zdroj: Štatistický úrad SR, 2009