—
Hodnotenie zdravotných poisťovní formou ratingu by malo plniť dve základné úlohy:
v prvom rade by malo informovať spotrebiteľa o rozdieloch medzi zdravotnými poisťovňami, aby sa na ich základe dokázal rozhodnúť, v ktorej poisťovni dostane také služby, ktoré mu najviac vyhovujú
a zároveň aj poskytnúť zdravotným poisťovniam porovnávaciu bázu na zlepšenie ich procesov.
Systém viacerých zdravotných poisťovní so sebou nutne prináša potrebu ich porovnávania. Je to dokonca podmienkou existencie viacerých poisťovní. Ak by sa totiž zdravotné poisťovne od seba neodlišovali, nebol by tu ani priestor pre ich fungovanie. Podľa viacerých prieskumov verejnej mienky z roku 2007 sú viac ako dve tretiny Slovákov za zachovanie plurality zdravotného poistenia. Na rozhodovanie ako sa orientovať v ponuke zdravotných poisťovní však potrebujú informácie.
Rating zdravotných poisťovní znižuje informačnú medzeru medzi poistencom a poisťovňami a zvyšuje transparentnosť prostredia. Jedine prehľadné a dostupné informácie zvyšujú dôveru poistencov voči poistnému systému a zdravotným poisťovniam.
Hodnotenie zdravotných poisťovní je prirodzeným prvkom v zdravotných systémoch s viacerými zdravotnými poisťovňami ako sú Nemecko, Holandsko, Švajčiarsko, či Austrália a USA. Tieto ratingy sa často zameriavajú na oblasti, ktoré sú špecifické pre jednotlivé systémy. V USA sa veľký dôraz kladie na ratingy hodnotiace finančnú stabilitu na jednej strane a zdravotný stav poistencov na strane druhej. V krajinách, kde sa rozsah hradenej starostlivosti medzi poisťovňami podstatne líši, ako napríklad v Austrálii sa hodnotenia zameriavajú na porovnávanie toho, čo poistenec za svoje peniaze od poisťovne dostane. Medzi ďalšie často porovnávané odlišnosti patrí aj výška poistného. Komplexnejšie ratingy sa snažia hodnotiť aj to, aké služby poistenec dostáva a či má nárok na zdravotnú starostlivosť aj nad rámec zákonom stanoveného rozsahu hradenej zdravotnej starostlivosti. Medzi najzaujímavejšie a najkomplexnejšie ratingy v zahraničí patrí hodnotenie zdravotných poisťovní v Nemecku, ktorého druhý ročník publikoval na jeseň v roku 2007 časopis Focus Money a bol vytvorený v spolupráci s Nemeckým inštitútom pre kvalitu (Rámček 1).
|
Zdroj: Focus Money 2006
Health Policy Institute aj v tomto roku pripravuje komplexné hodnotenie zdravotných poisťovní podľa viacerých kritérií, ktoré hodnotia postavenie poisťovne, jej procesy a dosahované výsledky (Tabuľka 1). Rating sa bude venovať 7 oblastiam. Každá z týchto oblastí bude hodnotená samostatne a umožní tak poistencom vybrať si tie oblasti, ktoré on považuje za potrebné a rozhodnúť sa podľa vlastných preferencií. Veľkú váhu plánujeme v tomto roku pripísať spokojnosti poskytovateľov a poistencov so službami poisťovne. Toto porovnanie zároveň poskytne spätnú väzbu poisťovniam, ako môžu ďalej zlepšovať svoje služby pre poistencov.
Kritérium | Popis |
finančná stabilita zdravotnej poisťovne | hodnotí schopnosť zdravotnej poisťovne plniť jej súčasné a budúce záväzky voči poistencom a poskytovateľom zdravotnej starostlivosti |
operačné procesy zdravotnej poisťovne | hodnotí nastavenie procesov v zdravotnej poisťovni, ktoré majú dopad na výkon zdravotného poistenia |
biznis profil zdravotnej poisťovne | hodnotí vývoj zdravotnej poisťovne a jej stabilitu na trhu |
vzťahy s poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti | hodnotí vzťah zdravotnej poisťovne k poskytovateľom v zmysle platobných a zmluvných podmienok |
kvalita poskytovaných služieb poistencom v zdravotnej starostlivosti | hodnotí poskytovanie zdravotných služieb z pohľadu zabezpečenia dostupnosti zdravotnej starostlivosti, manažmentu pacientov a poskytovania zdravotnej starostlivosti nad rámec rozsahu hradenej zdravotnej starostlivosti |
služby klientom | hodnotí existenciu a kvalitu služieb klientskych servisov, pobočiek, call-centier a internetových stránok |
spokojnosť klientov | dotazníkovou formou sa meria spokojnosť klientov so zdravotnou poisťovňou |
Zdroj: Health Policy Institute, 2008
Článok bol publikovaný v Zdravotníckych novinách č. 25/2008 ako reakcia na článok E. Andrejčákovej: „Má rating v povinnom poistení opodstatnenie?“