—
Hoci pojmy ako kríza či recesia patria k najfrekventovanejším pri hodnotení vývoja európskej ekonomiky, slovenská ekonomika zatiaľ zotrváva na rastovej dráhe. A aj preto na rastovej dráhe zrejme zostanú aj zdroje zdravotných poisťovní. Možno si treba zvyknúť, že ekonomické krízy môžu vyzerať aj inak, ako sa doteraz písalo v učebniciach ekonómie.
Pravidelne sa zaoberáme témou očakávaného ekonomického vývoja a očakávaného vývoja zdrojov zdravotných poisťovní. Pri takom rozkolísaní ekonomík, akého sme v súčasnosti svedkami, je pravidelná korekcia výrokov a čísel v tejto téme nevyhnutnosťou.
Vývoj príjmov zdravotných poisťovní je určovaný makroekonomickým vývojom aj politickými rozhodnutiami. Z makroekonomických parametrov sú pre nás dôležité tie, ktoré sa týkajú trhu práce (zamestnanosť a príjmy). Z celkových príjmov sú to hlavne mzdy, ktorých vývoj je účelné predvídať (keďže mzdy sú najviac zaťažované odvodmi pre zdravotné poisťovne). Tak sa tu postupne dostávame od očakávaných zmien výkonu ekonomiky (ekonomický rast/pokles), cez zmeny vo vývoji zamestnanosti a miezd, cez politické vplyvy až k odhadovaným zdrojom zdravotných poisťovní (ďalej ZP).
Dlhová kríza v EÚ je mimoriadne záhadnou bariérou rastu: vieme o nej, ale intenzita a čas jej dopadov sú nepredvídateľné. Explózia pesimizmu v európskej ekonomike od leta 2011, spojená s očakávaním „druhej vlny krízy“ bola v prvých 5 mesiacoch roka 2012 vystriedaná vlnou opatreného optimizmu, ktorá skončila pri ďalšom oživení dlhovej krízy v období máj – jún 2012. Po zakolísaniach slovenskej ekonomiky v druhom polroku 2011 bol vývoj v prvom štvrťroku prekvapivo „dobrý“. Je pozoruhodné, že aj pri tomto rozkolísaní ekonomickej klímy v EÚ zostali (aspoň zatiaľ) ukazovatele vývoja reálnej ekonomiky na relatívne priaznivých úrovniach (Graf 1):
Graf 1: Prepad sa zatiaľ (s výnimkou stavebníctva) nekoná: Vývoj vybraných medziročných indexov produkcie v SR (rovnaké obdobie predchádzajúceho roka = 100)
Zdroj: Štatistický úrad SR
Z externého prostredia síce nič dobré neprichádza, ale slovenská ekonomika je zatiaľ odolnejšia ako sa čakalo pred približne pol rokom. Už dlhšie sa očakávala druhá vlna recesie, jej príchod je však netypicky „zamotaný“ (striedanie klímy, pozitívnych a negatívnych prekvapení; heterogénnosť výsledkov). Ako príklad aktuálnych kontrastov a výkyvov v očakávaniach vyberáme výroky dvoch renomovaných európskych prognostických inštitúcií: Kým Euroframe[1] ešte v marci deklarovala, že recesia v eurozóne už nie je najpravdepodobnejší výsledok, tak Ifo[2] varovalo, že hodnotenie ekonomickej situácie v Nemecku sa v máji a júni prudko zhoršilo. Takýchto protirečení by sme mohli pomenovať viac a vyplývajú zo striedania očakávaní ohľadne vývoja dlhovej krízy.
Nie každý otras je hneď recesiou. Ekonomika SR pravdepodobne nenaplní jedno z tradičných „technických“ kritérií recesie: pokles reálneho HDP dva štvrťroky po sebe. Je však veľmi pravdepodobné, že ekonomika bude dlho fungovať pod úrovňou svojho potenciálneho produktu. Inak povedané, ekonomika dokáže tvoriť viac ako v rovnakom období predchádzajúceho roka (čiže rastie), ale pritom vytvára menej ako by mohla v optimálnom prípade.
Od prepuknutia dlhovej krízy v auguste 2011 sa v slovenskej ekonomike objavili nápadné oslabenia, mali však ďaleko od takého pádu, aký bol zaznamenaný v roku 2009. Citlivým, dobre využiteľným indikátorom na tento účel je objem nových objednávok v priemysle.
Graf 2: Vývoj objednávok – indikátor budúcej produkcie (index, rovnaké obdobie predchádzajúceho roka = 100)
Zdroj: Štatistický úrad SR
Berúc do úvahy tak vyššie uvedenú vyššiu doterajšiu odolnosť reálnej ekonomiky v SR voči doterajším prejavom dlhovej krízy ako aj stále prítomnú možnosť komplikácie vývoja. Aj spomalený rast je rast- nie je to prognóza hospodárskej katastrofy. Prognóza počíta so spomalením ekonomického rastu a s iba minimálnym rastom zamestnanosti. Zato oproti predchádzajúcemu roku sa môže mierne zrýchliť rast miezd (ide však iba o zrýchlenie iba v porovnaní s rokom 2011, inak ide o nízke tempo rastu miezd!).
2010 | 2011 | 2012 prognóza | |
---|---|---|---|
Medziročná zmena reálneho HDP v % |
4,2 | 3,0 | 2,3 |
Medziročná zmena počtu pracujúcich v % |
-2,0 | 1,5 | 0,2 |
Medziročná zmena priemernej nominálnej mzdy v % |
3,2 | 2,2 | 3,0 |
Miera inflácie v % (meraná HICP, priemerná ročná miera) |
0,7 | 4,1 | 3,1 |
Zdroj: Štatistický úrad SR (po 2011) a prognóza HPI
Vzhľadom na unikátnosť situácie v európskej ekonomike a neodhadnuteľnosť šokov musíme počítať aj s možnosťou pozitívnej aj negatívnej odchýlky. Priaznivá odchýlka je možná, lebo:
Nepriaznivá odchýlka je však tiež možná, lebo:
Základný scenár makroprognózy sme preniesli do odhadu daňových príjmov ZP (daňové príjmy sú v tomto prípade príjmy zo zdravotného poistenia). Údaje Vplyvy vyplývajúce zo zmien zamestnanosti a miezd sme skombinovali s už známymi politickými faktormi (zdroje z rezervy zo štátneho rozpočtu, zdroje z ročného zúčtovania zdravotného poistenia plateného štátom). Údaje v Tabuľke 2 sú zostavené na hotovostnej báze. Po stagnácii v roku 2011 je tu „skok“ v roku 2012, ale to nie je prejav vyššieho výkonu systému. Čo je v náraste daňových príjmov ZP „riadne“ a čo „mimoriadne“? Medzi rokmi 2011 a 2012 môže pribudnúť cca. 226 mil. eur na hotovostnej báze (spodný riadok Tabuľky 2). Ale z toho:
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | |
---|---|---|---|---|
od ekonomicky aktívnych (bez RZZP) |
2163 | 2217 | 2343 | 2433 |
platba za poistencov štátu (preddavky) |
1162 | 1282 | 1198 | 1218 |
platba za poistencov štátu (RZZP) |
-4 | 58 | 10 | 75 |
RZZP spolu |
14 | 72 | 28 | 94 |
mimoriadny príjem (rezerva zo ŠR) |
50 | |||
daňové príjmy ZP |
3339 | 3571 | 3569 | 3795 |
medziročný rozdiel |
231 | -2 | 226 |
Pri alternatívnom pohľade je skok v zdrojoch podstatne menší. Použijeme tu optiku účtovania výnosov. Zdroje RZZP posunieme v čase tak, aby sa započítali v tom roku, s ktorým vecne súvisia. Pri takomto pohľade už medziročná zmena nie je 226 mil. eur, iba 86 mil. eur, z toho je 50 mil. eur mimoriadny zdroj zo ŠR (Tabuľka 3).
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | |
---|---|---|---|---|
od ekonomicky aktívnych (bez RZZP) |
2163 | 2217 | 2343 | 2433 |
platba za poistencov štátu (preddavky) |
1162 | 1282 | 1198 | 1218 |
platba za poistencov štátu (RZZP), posunuté |
58 | 10 | 75 | 0 |
RZZP spolu, posunuté |
72 | 28 | 94 | 19 |
mimoriadny zdroj (rezerva zo ŠR) |
50 | |||
daňové zdroje + použitie rezervy zo ŠR |
3397 | 3527 | 3635 | 3720 |
medziročný rozdiel |
130 | 108 | 86 |
2011 – odhad, 2012 – prognóza
Zdroj: UDZS , odhady a prognózy HPI
Pre rok 2013 predpokladáme mierne priaznivejší vývoj zamestnanosti a miezd. Zlepšenie makroekonomického vývoja by mohlo priniesť dodatočných takmer 100 mil. eur daňových príjmov ZP. Ako sa však bude hýbať sadzba pre platbu štátu? Pre rok 2013, v ktorom štát potrebuje zlepšiť bilanciu minimálne o 1,2 mld. eur, sa bude ťažko nastavovať sadzba:
Je tak pravdepodobné, že vzhľadom na potreby konsolidácie verejných financií bude v roku 2013 rast objemu daňových príjmov ZP výlučne funkciou makroekonomického vývoja, bez pomocných fiškálnych barličiek či bez citeľnejšieho zvyšovania sadzby pre platbu štátu za svojich poistencov .
Možno zhrnúť, že v doterajšom priebehu roka 2012 sa ekonomike nedarí až tak zle, ako sa očakávalo v závere predchádzajúceho roka. Stále sú však otvorené rôzne scenáre. Rast slovenskej ekonomiky stále stojí na jedinom pilieri (automobilový priemysel) a komplikácie vývoja sú veľmi ľahko predstaviteľné. Nie je to však len rast (hoci slabý) ekonomiky, ktorý v roku 2012 robí tok zdrojov pre ZP silnejším. Sú to hlavne mimoriadne faktory, ktoré vylepšujú toky pre ZP. A tie sa každý rok neopakujú.
[1] Euroframe: Euro growth indicator, 3. April 2012. www.euroframe.org
[2] Ifo Business Climate Germany. http://www.cesifo-group.de/portal/page/portal/ifoHome/a-winfo/d1index/10indexgsk