—
Analýza čakacích listín nás presvedčila, že je potrebné čo najskôr ustanoviť zákonný nárok, aby pacienti vedeli na aké služby majú nárok, v akom časovom horizonte a s akou mierou spoluúčasti.
Vedenie čakacích listín v súčasnej podobe vytvára ideálne prostredie na korupčné správanie. Jasné pravidlá, ako aj transparentnosť a zverejňovanie čakacích listín, znížia výskyt príležitostí pre „zlyhania jednotlivcov“.
I. časť: Na čakacích listinách je stále viac pacientov
II. časť: Kde a ako dlho sa čaká?
III. časť: Závery a odporúčania
Poistenec má právo vedieť, na aké zdravotné služby hradené z verejného zdravotného poistenia má nárok. Dnes je táto definícia vágna a vytvára priestor pre rôzne výklady. Zákonný nárok poistenca, nazývaný aj základný balík, musí byť verejne známy a každá zdravotná poisťovňa, ktorá pôsobí na trhu ho bude musieť vždy vedieť zabezpečiť. Je veľmi dôležité, aby bol definovaný v troch rovinách:
Súčasné vedenie čakacích listín otvára dvere korupčnému správaniu. Tento priestor na korupciu vzniká z dvoch dôvodov. Po prvé, nikde nie je zverejnené koľko pacientov a ako dlho približne čaká. Nedá sa preto skontrolovať či vďaka neoficiálnym poplatkom nedochádza k neodôvodneným presunom v poradovníku. Po druhé, až príliš veľká moc pripadá jednotlivcovi, v našom prípade primárovi, ktorý „o všetkom rozhoduje“. Na tento článok v zdravotníckom manažmente sme už upozorňovali v článku časopisu Zdravotná politika číslo 7/2011 (V zdravotníctve nedochádza ku korupcii z núdze, ale z nenásytnosti), kde pacienti, ale aj samotní lekári označili vedenie oddelení za najskorumpovanejšiu zložku zdravotníckeho systému (Graf 10). V spomínanom článku sme zároveň dospeli k záveru, že ortopédia patrí k „top“ oddeleniam s najrozšírenejšou korupciou v systéme, čo nám iba umocňuje potrebu intervenovať v tejto oblasti (Graf 11). Za zmienku stojí aj slovné spojenie „primár určuje termíny, musíte za ním“, s ktorým sme sa stretávali pri skúmaní poisťovní v roku 2008[2] a rovnako aj teraz.
Graf 10: Prehľad úrovne – aktérov v zdravotníctve s najrozšírenejšou korupciou
Zdroj: Mužik, R.: Analýza korupcie v zdravotníctve na Slovensku – Diplomová práca, Fakulta sociálnych a ekonomických vzťahov Univerzity Komenského, 2011, Bratislava
Graf 11: Prehľad nemocničných oddelení s najrozšírenejšou mierou korupcie
Pozn.: Nízke percento vnímania korupcii na internom oddelení, môže (nemusí) byť spôsobené zapojením až 35 % internistov (na ZS až 56 %) na výskume.
Zdroj: Mužik, R.: Analýza korupcie v zdravotníctve na Slovensku – Diplomová práca, Fakulta sociálnych a ekonomických vzťahov Univerzity Komenského, 2011, Bratislava
Matematicky sa dá korupcia vyjadriť: Korupcia = monopol + voľnosť v rozhodovaní – transparentnosť. Je zbytočné obviňovať jednotlivcov, ktorí na danej pozícii zlyhávajú, ak je systém nastavený tak, že im to bezproblémovo umožňuje. Na Slovensku totižto dlhodobo platí, že „ak sa vyskytne príležitosť niečo vziať, bolo by hriechom to nevyužiť.“ Aj preto je úlohou tvorcov zodpovednej politiky tieto príležitosti eliminovať, čo je omnoho jednoduchšie ako ovplyvniť zlyhávanie jednotlivcov vystavených týmto príležitostiam. Navrhujeme teda, aby:
Treba zdôrazniť, že k naplneniu týchto cieľov je potrebná plná kooperácia každej zdravotnej poisťovne, ktorá bude poskytovateľom zdravotnej starostlivosti pravidelne zasielať aktuálne údaje.
Okrem stransparentnenia zoznamu čakacích dôb by systému pomohlo aj zefektívnenie a vytvorenie oficiálnej cesty na urýchlenie termínu v podobe legálneho spolufinancovania výkonu. Ak je pravdou, že poskytovatelia majú nevyužité kapacity a čaká sa na peniaze z poisťovne, pacientovo spolufinancovanie umožní tieto kapacity lepšie využiť. Platiaci pacient tak nepreskočí svoje poradie na úkor iného čakajúceho pacienta. Z čakacej listiny vypadne, čím dopredu posunie ďalších ľudí a nemusí zbytočne korumpovať. Zároveň tento poplatok bude smerovať k poskytovateľovi, nie do vrecka jediného človeka. Pri formulovaní pravidiel legálneho spolufinancovania treba dbať na to, aby na základe nedostatku financií neboli diskriminovaní pacienti, ktorí si takúto možnosť nemôžu dovoliť.
Jednou z možností ako im to umožniť, je vytvorenie prostredia pre otvorenie súkromných kliník, ktoré tieto výkony budú vykonávať za finančnej spoluúčasti pacientov. Inou možnosťou je za určitý poplatok poskytnúť možnosť pacientovi operáciu aj v štátnych, či už fakultných alebo univerzitných nemocniciach, napríklad cez víkend alebo počas „netradičných“ operačných hodín. Poplatok by mal byť rozdelený pre poskytovateľa, oddelenie, ale aj lekára a sestru, ktorí budú daný zákrok vykonávať a jeho výška by mala pokrývať náklady vzniknuté týmto „nadštandardným“ výkonom. Ako príklad môžeme uviesť operáciu katarakty, pri ktorej sa nám síce čakacie doby neznížili, no s náznakom o korupčné správanie sme sa nestretli ani raz. Domnievame sa, že pri tomto „protikorupčnom“ opatrení zohráva kľúčovú úlohu ľudská psychika. Ak pacient zaplatí v určitom zariadení oficiálny poplatok (napr. pri katarakte 100 – 150 €), nemá potrebu niekoho korumpovať – už predsa zaplatil.
[1] Janík, B.: Čakacie listiny sú nevyhnutným zlom, Zdravotnícke noviny č. 06/2012
[2] Pozri: Na prvý pohľad rovnaké. A predsa iné, HPI, Bratislava, 2008
I. časť: Na čakacích listinách je stále viac pacientov
II. časť: Kde a ako dlho sa čaká?
III. časť: Závery a odporúčania
Celé znenie Analýzy nedostupnosti zdravotných služieb, meranej čakacími listinami si môžeťe stiahnúť tu.