—
Návrh, ako zlepšiť slovenské zdravotníctvo, sme sformulovali v našom HPI Policy Paperi s dátumom apríl 2010. Po takmer šiestich rokoch a o troch ministrov zdravotníctva neskôr je náš paper možné zverejniť v takmer nezmenenej podobe. Čo rozhodne nie je dobrá správa. Zmien, ktoré by prispievali k napĺňaniu základných cieľov zdravotnej politiky je málo, čo sa prejavuje akumuláciou problémov vo všetkých oblastiach. Naviac sú tieto problémy stále viac a viac viditeľné v každodennej realite, ktorú zažívajú účastníci zdravotníckeho systému.
Nie je už možné ďalej ignorovať zásadné problémy v slovenskom zdravotníctve, potreba silného ministra a reforiem nebola tak akútna od volieb 2002.
Vychádzajúc z HPI Policy Papera 2010 (nájdete ho o pár strán ďalej) sme zosumarizovali navrhované opatrenia a porovnali ich s tým, čo dokázali jednotliví ministri presadiť. Za 6 rokov bolo do praxe uvedených 6 opatrení z nášho Policy Paperu, pričom 5 z nich bolo zrealizovaných alebo naštartovaných ešte za Radičovej vlády:
Od 1. augusta 2011 sú zdravotné poisťovne povinné zverejňovať zmluvy, ktoré uzatvárajú s poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti.
Odporúčanie HPI: Zjednotiť spôsob akým sú zmluvy zverejňované, tak aby boli informácie v nich z užívateľského hľadiska lepšie prístupné (jednotný register s možnosťou vyhľadávania a filtrácie podľa rôznych parametrov.)
Od 1. júla 2012 bol zmenený systém prerozdelenia poistného medzi zdravotnými poisťovňami tak, že do prerozdelenia boli zahrnuté indikátory pre prítomnosť chronických chorôb. Odborné podklady a analýzu dopadov zavedenia pripravoval tím pod vedením Angeliky Szalayovej.
Zavedením PCG sa slovenský systém prerozdelenia zaradil medzi najlepšie systémy v Európe.
Odporúčanie HPI: Ďalší rozvoj indikátorov prerozdelenia, napr. zavedenie DCG (Diagnose-Cost Groups).
Asi najkomplexnejšou a najvýraznejšou reformou Radičovej vlády bola reforma liekovej politiky, ktorá prispela k výraznému zlepšeniu fungovania liekoveho trhu. Referencovanie cien liekov malo pozitívny dopad na rozpočet. Vedľajšími dôsledkom je nárast reexportu a v dôsledku toho nedostatok niektorých liekov. Vôbec po prvýkrát bolo na Slovensku stanovená akceptovateľná cena za získaný jeden rok života v štandardnej kvalite (QALY – 24 až 35 násobok priemernej mzdy). Striktné pravidlá pre QALY sa však používajú len na nové lieky, kým staré lieky boli zaradené za menej striktných podmienok. Ministerstvo nerobí pravidelnú revíziu starých liekov. To vedie k situácii, že máme na trhu staré lieky s menšou učinnosťou a nové sa naň nedostanú. QALY je dobrý parameter pre rozhodovanie o kategorizácii, ale nie je to jediný dôležitý. Zohľadňovať treba aj ďalšie veci – či sú dostupné iné alternatívy pri liečbe nejakého ochorenia, o aké závažné ochorenie inde,…
Odporúčania HPI: Nedostatok liekov v dôsledku reexportu je potrebné riešiť 1) dôsledným uplatňovaním platnej legislatívy (!), 2) zákazom odpredaja liekov z lekárne inému distribútorovi, 3) stanovením ultimatívnej zodpovednosti za zabezpečenie dostupnosti liečby; túto zodpovednosť by mala znášať zdravotná poisťovňa. Pri kategorizácii zohľadňovať viaceré parametre, nielen QALY; za niektorých okolností môžeme napr. byť ochotní zaplatiť za QALY oveľa viac, než v iných prípadoch.
Počas Radičovej vlády prišlo k plošnej redukcii lôžok. Tejto sa ujala štátna VšZP, ktorá má vzhľadom na veľkosť svojho kmeňa ako jediná zdravotná poisťovňa možnosť významne ovplyvňovať sieť, tým že sa rozhodne poskytovateľa nezazmluvniť. V roku 2010 tak nezazmluvnila asi 3000 lôžok a 150 oddelení. Toto nezazmluvnenie znamenalo vo väčšine prípadov zrušenie týchto lôžok resp. oddelení.
Odporúčanie HPI: S redukciou a reprofilizáciou lôžok je potrebné ďalej pokračovať. Na Slovensku je sieť výsledkom selektívneho kontraktingu zdravotných poisťovní. Ministerstvo má iba nepriame nástroje na ovplyvnenie siete – nastavuje minimálne parametre kvality a dostupnosti. Odporúčame preto, aby boli zdravotné poisťovne aktívnejšími advokátmi zmeny siete poskytovateľov zo systému orientovaného na chorobu smerom k systému orientovanému na pacienta.
Odstránenie zákazu zisku zdravotných poisťovní nie je priamym úspechom žiadnej z vlád. O protiústavnosti zákazu rozhodol Ústavný súd v januári 2011, Radičovej vláda toto rozhodnutie pretavila do zákonnej podoby s účinnosťou od augusta 2011.
Odporúčanie HPI: Podporujeme atmosféru a kultúru zisku v zdravotníctve, ktorý je odmenou jednotlivých subjektov za prispenie k zlepšeniu zdravotného stavu obyvateľov. Na to, aby sa z regulérnej tvorby zisku nestalo sporné vyhľadávanie renty v sektore má dohliadať silný a nezávislý regulátor.
Pozitívne hodnotíme, že sa odchádzajúca vláda venovala postaveniu všeobecného lekára v zdravotníctve. Rezidenčný program, zväčšenie rozsahu kompetencií a jednoduchšie atestácie považujeme za kroky správnym smerom.
Odporúčanie HPI: V posilňovaní kompetencií všeobecných lekárov je potrebné pokračovať. Toto posilňovanie môže byť vedené z viacerých strán. Patria sem opatrenia ako implementácia klinických odporúčaní a protokolov, zavádzanie inovatívnych platobných mechanizmov, ktoré budú motivovať lekárov aj k pacientom k žiaducemu správaniu, definovanie jasnej hierarchie poskytovateľov pri manažmente pacienta alebo úprava priamych platieb.
Ako sme už spomenuli v úvode, zo zoznamu opatrení, ktoré sme odporúčali pred šiestimi rokmi sme mohli odškrtnúť iba veľmi málo položiek. O to viac priestoru a možností na realizáciu bude mať teda nová vláda.
Nižšie uvádzame zoznam týchto opatrení, rozdelený podľa toho, ktorý cieľ zdravotnej politiky napĺňajú. A kde začať?
Ideálne by bolo začať opatreniami, ktoré pomáhajú pri napĺňaní všetkých troch cieľov naraz, t.j. ich zavedenie zvýši spokojnosť poistencov, zlepší ich zdravotný stav a zároveň zvýši finančnú ochranu obyvateľstva. Zároveň nesmieme zabúdať na zodpovednú reguláciu, ktorá musí sprevádzať napĺňanie cieľov.
Zlepšenie všetkých troch cieľov dosiahneme ak:
Tieto tri opatrenia nám otvoria cestu k zdravotníctvu orientovanému na pacienta, v ktorom si bude môcť vyberať z rôznych poistných plánov.
Zároveň sú potrebné niektoré stabilizačné opatrenia, na riešenie akútnych problémov zdravotníctva: