—
Schválenie štátneho rozpočtu bude prvým vážnym testom dodržania sľubov z programového vyhlásenia vlády. V ňom sa vláda zaviazala znížiť DPH na vybrané komodity a zvýšiť platbu za poistenca štátu. Tak ako sa menia návrhy na vybrané komodity, menia sa aj parametre sadzby DPH a platby za poistenca štátu. Aké dôsledky pre štátny rozpočet to bude mať?
Ministerstvo zdravotníctva dokonca pripravilo novelu zákona o zdravotnom poistení, v ktorom predpokladá zvýšenie platby štátu za svojich poistencov zo 4 na 5 % z priemernej mzdy spred dvoch rokov. Nominálne by to pre rok 2007 znamenalo zvýšenie zo 691 Sk na 864 Sk za každého poistenca štátu. Minister financií však predloženú novelu v parlamente zastavil s odôvodnením, že jej „ekonomický dosah na rozpočet je veľmi zásadný“ (HN 11. 9. 2006).
V súčasnosti platí jednotná sadzba DPH vo výške 19 % a vzťahuje sa aj na lieky a zdravotnícke pomôcky. Ak by došlo k jej zníženiu na 10 % (posledný návrh ministra financií), zdravotné poisťovne, občania a poskytovatelia by do štátneho rozpočtu odviedli o 2,74 mld. Sk menej. Zároveň – ak by sa mala naplniť požiadavka ministerstva zdravotníctva z programového vyhlásenia vlády o zvýšení platby štátu na 5 % – celkový dopad na rozpočet by bol 8,91 mld. Sk. Najväčší dopad na centrálny štátny rozpočet vo výške 12,40 mld. Sk by mala kombinácia zníženia DPH na 0 % pri 5 % platbe za poistenca štátu (Tabuľka 1). Ak chce vláda uspokojiť ministerstvo zdravotníctva a zároveň dodržať sľúbený trojpercentný deficit verejných financií, bude musieť zdroje pre zdravotníctvo hľadať v iných kapitolách centrálneho rozpočtu.
Zníženie sadzby DPH je však len hrou na schovávačku. Zdroje z centrálneho rozpočtu sa presúvajú do rozpočtu zdravotných poisťovní. Ak sa vláda rozhodla vytláčať súkromné zdroje (zrušenie poplatkov, zníženie doplatkov na lieky) a nahrádzať ich verejnými zdrojmi (z daní), tak z hľadiska hospodárskej politiky je správnym riešením DPH neznižovať (a tým nedeformovať daňový systém) a dodatočné zdroje pre zdravotníctvo hľadať výlučne v navýšení platby štátu za svojich poistencov.
odvod štátu za poistenca štátu |
|||||
sadzba DPH na lieky |
4,00 % |
4,25 % |
4,50 % |
4,75 % |
5,00 % |
19 % |
0,00 |
-1,49 |
-2,99 |
-4,48 |
-5,98 |
10 % |
-2,74 |
-4,28 |
-5,83 |
-7,37 |
-8,91 |
5 % |
-4,34 |
-5,91 |
-7,48 |
-9,05 |
-10,62 |
0 % |
-5,99 |
-7,59 |
-9,19 |
-10,79 |
-12,40 |
Zdroj: Health Policy Institute, 2006
Metodické poznámky: Priemerná mzda je za rok 2005 (17 274 Sk), počet poistencov štátu pre rok 2007 odhadujeme na 3 090 298 osôb, medziročný rast nákladov na lieky v roku 2007 predpokladáme vo výške 7,0 %.
Model okrem statických efektov zahŕňa i dynamické efekty – dodatočné zdroje sektora pochádzajúce tak z navýšenia platby štátu ako aj zo zníženia DPH budú použité na nákup zdravotnej starostlivosti v rovnakej štruktúre ako dnes.