—
Príspevok do diskusie Slovenskej asociácie dodávateľov zdravotníckych pomôcok na www.skmed.sk.
Cieľom tohto diskusného príspevku nie je vymenovať práva pacientov, tie si môže každý vyhľadať na webe. Zameriam sa skôr na to, prečo ich v zdravotníctve neuplatňujeme s takou istou razanciou ako na iných trhoch. Podľa mňa sú za tým dva faktory:
Ako najzávažnejší dôvod vidím absenciu reálnej peňažnej výmeny. Medzi pacientom a lekárom nedochádza k výmene hotovosti za poskytnutie služby (ako napr. pri kaderníkovi). Z tohto dôvodu pacient nepožaduje protihodnotu svojich peňazí, lebo nevie čo dostal, čo mal dostať a ani koľko to stálo.
Za druhý dôvod považujem riziko budúce odmietnutia. Ak by sme sa k lekárovi správali asertívne a trvali na svojich právach, máme obavu, že zo strany lekárov to môže byť vnímané ako útok na ich autoritu. Máme strach, že prílišné lipnutie na detailoch môže vyústiť do nepríjemného konfliktu, a tak radšej tolerujeme aj evidentné prešľapy lekárov, len aby sme si ich nepohnevali.