—
Na tomto mieste prinášame v publikovanej verzii prvú zo záverečných prác absolventov vzdelávacieho programu Manažér, ktorý organizuje akadémia HMA. Jej autorom je MARTIN KULTAN, manažér odboru nákupu zdravotnej starostlivosti v ZP Dôvera.
Cieľom tejto práce je poukázať na dostupnosť zdravotnej starostlivosti a jej reguláciu v Slovenskej republike.
Úvod práce definuje dostupnosť, jej jednotlivé zložky a reguláciu, ktorá zohráva v sektore zdravotníctva významnú úlohu.
Jadrom tejto práca je analýza regulácie fyzickej dostupnosti v Slovenskej republike, zmapovanie nástrojov na reguláciu dostupnosti v prípade jednotlivých foriem poskytovania zdravotnej starostlivosti. Pri každej forme poskytovania zdravotnej starostlivosti práca poukazuje na základné nedostatky a problémy, ktoré robia reguláciu dostupnosti nejasnou, nepresnou, komplikovaniu, duplicitnou alebo zbytočnou.
Zároveň na konkrétnom príklade analýzy regulácie dostupnosti zdravotnej starostlivosti formou pevnej siete poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti, práca poukazuje na nedostatky pri jej stanovení z pohľadu fyzickej dostupnosti.
Právo na zdravotnú starostlivosť neznamená právo byť zdravý.
(Svetová zdravotnícka organizácia – WHO)
Podľa deklarácie Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) je čo najvyššie dosiahnuteľná úroveň zdravia jedným zo základných ľudských práv. Právo na zdravie znamená, že vlády musia vytvoriť podmienky týkajúce sa existencie a dostupnosti služieb zdravotnej starostlivosti, zdravé a bezpečné pracovné podmienky a zabezpečiť zdravé jedlo a stravu.
Podľa pripravovanej Európskej charty práv pacientov je jedným zo základných práv právo na prístup k zdravotníckym službám: „Každý jednotlivec má právo na prístup k takým zdravotníckym službám, aké si vyžaduje jeho zdravie. Zdravotnícke služby musia zaručovať rovnaký prístup každému, bez diskriminácie na základe finančných možností, miesta bydliska, druhu choroby alebo doby prístupu k zdravotníckej starostlivosti.“
Deklarácie týkajúce sa zabezpečenia a dostupnosti zdravotnej starostlivosti prevzali takmer všetky štáty, vrátane Slovenska, do svojej ústavy a legislatívy.
Každý má právo na ochranu zdravia. Na základe zdravotného poistenia majú občania právo na bezplatnú zdravotnú starostlivosť a na zdravotnícke pomôcky za podmienok, ktoré ustanoví zákon. (Ústava Slovenskej republiky, čl. 40)
Dostupnosť zdravotnej starostlivosti je podľa WHO jednou zo základných zložiek práva na zdravie, ktorými sú:
Dostupnosť je najčastejšie deklarovaným, a medzi občanmi a vládami vnímaným, parametrom zabezpečenia zdravotnej starostlivosti, častejšie ako kvalita, bezpečnosť, efektivita a udržateľnosť systému, či právo na informácie alebo rovnaký prístup k zdravotnej starostlivosti.
Vo všeobecnosti sa dostupnosť chápe len ako fyzická dostupnosť – vzdialenosť ku konkrétnemu poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti. Zároveň sa tento pojem často používa pri negovaní snáh o zefektívňovanie, transparentné súťaženie a zvyšovanie kvality.
Dostupnosť by však mala byť vnímaná nielen ako fyzická blízkosť poskytovateľa zdravotnej starostlivosti, ale ako garantovaný prístup ku konkrétnemu spektru zdravotnej starostlivosti so zreteľom na kvalitu a náklady celého systému. Konkrétne spektrum zdravotnej starostlivosti závisí najmä od politických priorít, chorobnosti a ďalších faktorov, ktoré ovplyvňujú možnosť obyvateľov dosiahnuť primeranú úroveň zdravotnej starostlivosti.
Hoci sa často (intuitívne) uvádza, že zdravie a zdravotný stav obyvateľstva môže byť negatívne ovplyvnený vzdialenosťou k poskytovateľom zdravotnej starostlivosti, sú len obmedzené kvantitatívne informácie, ktoré by merali dopad fyzickej dostupnosti na zdravotný stav populácie (Guagliardo, 2004).
Trojuholník dostupnosť – kvalita – náklady musí byť vyvážený. Zameranie sa len na jeden aspekt spôsobuje nerovnováhu, čo môže spôsobiť ekonomickú neudržateľnosť systému, dlhé čakacie listiny a nízku kvalitu poskytovanej zdravotnej starostlivosti.
Regulácia je riadený zásah, úprava, usmernenie.
(Wikipedia)
Regulácie sú pre spoločnosť nepochybne dôležité. Podnikatelia, resp. súkromný sektor a v zdravotníctve aj pacienti predstavujú tú skupinu, ktorá je najviac postihovaná rozmanitými požiadavkami a povinnosťami, ktoré z regulácií vyplývajú.
Regulácie by mali vždy predstavovať nástroj pre zabezpečovanie verejných záujmov alebo cieľov (t.j. nemali by byť schvaľované len pre ich existenciu). Opak je však pravdou a často krát sa stáva, že regulácie spôsobujú všetkým subjektom trhu úplne zbytočné výdavky, ktoré súvisia s ich plnením.
V uplynulých desaťročiach zákony v mnohých krajinách nadobudli formu komplikovaného, nekompatibilného a nezrozumiteľného systému. Veľmi dobrým príkladom je slovenská regulácia cien v oblasti zdravotníctva (23-krát novelizované opatrenie, ktorým sa ustanovuje rozsah regulácie cien v oblasti zdravotníctva; nezrozumiteľná a nejasná regulácia cien v oblasti lekárskej služby prvej pomoci a pod).
Reguláciou sú poznačené všetky zložky systému zdravotníctva, od toku financií do systému až po komunikáciu medzi pacientom a lekárom.
Potreba regulácie v zdravotníctve sa odôvodňuje špecifikami tohto odvetvia, ako sú informačná asymetria, externality, morálny hazard, nerovnomerné rozdelenie nákladov na zdravotnú starostlivosť v spoločnosti, či vysoká miera povinnej solidarity. Z nich však automaticky nevyplýva potreba vysokej regulácie a štátnej produkcie v zdravotníctve. Naopak, vysoká miera regulácie so sebou prináša mnohé negatíva. Politické rozhodnutia a regulácie ovplyvňujú smerovanie výskumu, ktorý potom nereflektuje reálne potreby pacientov a neprináša najefektívnejšie liečebné postupy a lieky. Príliš rozsiahle verejné zdravotné poistenie zas neúmerne zvyšuje dopyt zo strany pacientov a zároveň umožňuje lekárom ignorovať nákladovú efektivitu poskytovanej zdravotnej starostlivosti a poskytovať nepotrebnú alebo predraženú starostlivosť. Tento faktor spolu s prevažujúcimi demografickými trendmi významne prispieva k rastu nákladov na zdravotné systémy vo svete (Karpiš, 2007).
V poslednom období vzniklo viacero iniciatív na zefektívnenie a zlepšenie regulačných mechanizmov. Podľa jednej z nich, britskej Better Regulation Task Force (2005), sú základnými princípmi dobrej regulácie:
Základnou úlohou regulácie v zdravotníctve má byť zabezpečenie práva na zdravie – existencie, prijateľnosti, dostupnosti a kvality zdravotnej starostlivosti – a to v súlade so základnými princípmi dobrej regulácie. Nad tým všetkým však ešte stojí jeden fakt – udržateľnosť nákladov na zdravotnú starostlivosť. Pritom je nevyhnutné, aby náklady na reguláciu prehnane neukrajovali z koláča zdrojov.
Administratívne zaťaženie, čiže náklady na reguláciu, ktoré znášajú ostatné subjekty trhu, dosahujú v EÚ podľa dostupných údajov 340 mld. EUR, v jednotlivých krajinách ide 2,5 – 6 % podiel na HDP. Ďalšie náklady sú spojené priamo s činnosťou regulátora (www.betterregulation.com).
V USA sa náklady na regulácie zdravotnej starostlivosti v roku 2004 odhadujú na 339,2 mld. USD. Táto suma zahŕňa reguláciu zdravotníckych zariadení, zdravotníckych pracovníkov, zdravotného poistenia, liekov a ďalších zložiek. Najväčšiu časť nákladov na reguláciu tvoria náklady na zdravotnú starostlivosť pre nepoistených, resp. nedostatočne poistených ľudí.
Celkové náklady na reguláciu americkej ekonomiky sa pritom odhadujú na 1 bilión USD ročne, pričom zdravotná starostlivosť je v USA najregulovanejšou zložkou celej ekonomiky (Kling, 2004).
Pokiaľ ide o dostupnosť, náklady na reguláciu dostupnosti sa odhadujú na 11,8 mld. USD, pričom prínos regulácie len na 3,8 mld. USD (Conover, 2004).
Regulácia má hlboký vplyv na zdravotnú starostlivosť a zdá sa, že tomu tak bude aj naďalej. V budúcnosti budú všetky subjekty v systéme zdravotnej starostlivosti čeliť rovnakému tlaku: zvýšiť produktivitu tak, aby sa podarilo udržať náklady na zdravotnú starostlivosť a zabrániť špirále ich rastu (Beyer, Flanagan, Heyneman, Poengsen, 2007).
Inovácia produktov a služieb, zvyšovanie efektivity a transparentná a rozumná regulácia môže pomôcť zabrániť rozširovaniu priepasti medzi zdrojmi a nákladmi na zdravotnú starostlivosť.
Život je príliš krátky na to, aby uviazol v bahne pravidiel a regulácie.
(Better Regulation Executive)
Podľa programového vyhlásenia vlády, ktoré predznamenáva kroky pri regulácii dostupnosti zdravotnej starostlivosti v SR, považuje vláda SR dostupnosť za jedno zo základných práv každého občana. Vláda považuje zdravie, rovnosť v poskytovaní zdravotnej starostlivosti a dostupnosť zdravotnej starostlivosti za základné práva každého občana, pre plnohodnotný a zmysluplný život.
Programové vyhlásenie vlády zároveň deklaruje, že sociálne orientovaný štát sa nesmie zbaviť zodpovednosti za zabezpečenie prístupu k adekvátnej zdravotnej starostlivosti pre všetkých občanov.
Programové vyhlásenie vlády sa relatívne podrobne zaoberá dostupnosťou zdravotnej starostlivosti, ide však v zásade len o jednu z dimenzií dostupnosti – dostupnosť fyzickú (vláda zabezpečí zachovanie dostupnosti a kvality poskytovania zdravotnej starostlivosti pre všetkých občanov). Okrem dostupnosti fyzickej rieši programové vyhlásenie vlády aj niektoré záležitosti, ktoré môžu mať vplyv na dostupnosť ekonomickú (zrušenie poplatkov, zníženie DPH na lieky a pod.), vzhľadom na realitu, tieto kroky reálne neriešenia ekonomickú dostupnosť. Informačnej dostupnosti a nediskriminácii sa vo všeobecnosti venuje najmenej pozornosti.
Základným nástrojom regulácie fyzickej dostupnosti sú:
Na základe platnej legislatívy je každá zdravotná poisťovňa povinná uzatvoriť zmluvu o poskytovaní zdravotnej starostlivosti s každým poskytovateľom všeobecnej ambulantnej zdravotnej starostlivosti, ak má uzatvorenú dohodu o poskytovaní všeobecnej ambulantnej zdravotnej starostlivosti najmenej s jedným jej poistencom. Zároveň je nariadením vlády definovaný minimálny počet lekárskych miest na 10 tisíc obyvateľov a taktiež sú stanovené obvody (v rámci obvodu musí poskytovateľ ošetrovať pacienta – uzatvoriť s ním dohodu – aj v prípade ak tým prekročí svoje únosné pracovné zaťaženie).
Uvedená regulácia je duplicitná a v zásade nerieši eventuálny problém dostupnosti všeobecnej ambulantnej starostlivosti:
V prípade všeobecnej ambulantnej starostlivosti sa z pohľadu zabezpečenia dostupnosti javí ako zbytočné definovanie minimálneho počtu lekárskych miest, taktiež z pohľadu dostupnosti nie je potrebná ani úprava, ktorá definuje zdravotné obvody.
Na základe platnej legislatívy je zdravotná poisťovňa povinná uzatvárať zmluvy najmenej v rozsahu verejnej minimálnej siete, na základe čoho majú mať poistenci zabezpečenú dostupnú starostlivosť. Problematické sa pri tejto úprave javí najmä:
Pre reálne zabezpečenie fyzickej dostupnosti zdravotnej starostlivosti je potrebné stanoviť normatívy na reálnu potrebu (buď zmenou stanovenia normatívov na viac druhov základných územných jednotiek, nielen kraje, prípadne definovať časovú, resp. fyzickú dostupnosť, aj keď to by bolo relatívne zložité pri definovaní aj vykonávaní), jednoznačne definovať disponibilného poskytovateľa a reálne evidovať a mať zmapovaných disponibilných poskytovateľov zdravotnej starostlivosti.
V prípade ústavnej zdravotnej starostlivosti je dostupnosť regulovaná:
Aj v tomto prípade sa javí takáto úprava duplicitná a nejasná:
Podobne ako pri všeobecnej a špecializovanej ambulantnej starostlivosti, aj pri ústavnej starostlivosti je regulácia zbytočne komplikovaná, duplicitná a nejasná. Pre zabezpečenie minimálnej dostupnosti by mohol byť alternatívou systém, ktorý by definoval minimálnu sieť poskytovateľov ústavnej starostlivosti na základe stanovenia prioritizácie a významu jednotlivým špecializačným odborom podľa ich nevyhnutnosti zabezpečovať poskytovanie ústavnej starostlivosti. Bez definovania minimálneho počtu lôžok (prípadne s určením počtu lôžok vo vybraných špecializačných odboroch) a bez definovania konkrétnych zariadení do pevnej, resp. koncovej siete.
Uvedený systém by stanovoval skupiny špecializačných odborov (oddelení v ústavnej starostlivosti) a ním prislúchajúcu veľkosť regiónu, v rámci ktorého by mala zdravotná poisťovňa povinnosť mať uzatvorenú zmluvu s aspoň jedným poskytovateľom (v niektorých prípadoch by bola regiónom skupina okresov, v niektorých prípadoch kraj alebo skupina krajov a v niektorých celé územie SR).
V prípade ďalších foriem poskytovania zdravotnej starostlivosti je verejná minimálna sieť definovaná a regulovaná:
Pevná sieť by mala určovať taký počet poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti v rámci minimálnej siete, ktorí poskytujú ústavnú zdravotnú starostlivosť na príslušnom území v takom počte a zložení, aby sa zabezpečila neodkladná zdravotná starostlivosť. Pevná sieť definuje konkrétnych poskytovateľov na zabezpečenie neodkladnej starostlivosti v jednotlivých krajoch.
Základným predpokladom takejto regulácie je:
Keďže v súčasne platnom znení nariadenia nie sú poskytovatelia rozdelení na pevnú a koncovú sieť, na tento účel zabezpečenia neodkladnej starostlivosti analýza počíta s poskytovateľmi, ktorí zabezpečujú ústavnú zdravotnú starostlivosť minimálne v týchto špecializačných odboroch:
Prehľad počtu poskytovateľov podľa jednotlivých krajov je uvedený v Tabuľke 1.
#TABULKA
Na základe prepočtu počtu poskytovateľov na veľkosť územia (alternatíva 1) a na veľkosť územia kombinovanú s počtom obyvateľom (alternatíva 2), kde váha veľkosti územia je 70 % a počtu obyvateľov 30 %, vychádzajú pre jednotlivé kraje indexy uvedené v Tabuľke 2 (čím vyšší index, tým väčší región jedno zariadenie obhospodaruje).
#TABULKA
Štandardná odchýlka vyjadruje variabilitu súboru (hodnoty v prípade alternatívy 1 a alternatívy 2) v pôvodných merných jednotkách. Variačný koeficient vyjadruje variabilitu v %. Čím je variačný koeficient vyšší, tým je súbor heterogénnejší a variabilnejší. V tomto prípade, čím je variačný koeficient vyšší, tým je nižšia miera rovnomernosti – t.j. pevná sieť poskytovateľov nie je stanovená rovnomerne. Porovnanie štandardnej odchýlky a variačného koeficientu je uvedené v Tabuľke 3.
#TABULKA
Okrem predpokladu rovnomerného rozloženia poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, pevná sieť neplní ani ďalší predpoklad, a to dostatočný počet poskytovateľov na minimálne zabezpečenie dostupnosti ústavnej starostlivosti. Príkladom môže byť Banskobystrický kraj, kde by dostupnú neodkladnú starostlivosť mala zabezpečovať nemocnica v Banskej Bystrici, čo je však vzhľadom na veľkosť územia (9 455 km2), excentrickú poloha a vzdialenosť Banskej Bystrice od ostatných obcí v kraji (až 150 km) nereálne.
Aj na základe tejto jednoduchej analýzy, ktorej chýbajú niektoré znaky komplexnosti a zohľadnenie niektorých faktorov ako je migrácia, členitosť územia a pod., je jednoznačné, že určenie poskytovateľov v rámci pevnej siete neplní účel, ktorý by malo, a to zabezpečenie dostupnosť neodkladnej ústavnej zdravotnej starostlivosti.
Dostupnosť patrí medzi základné dimenzie práva na zdravie, a preto sa regulátori v jednotlivých krajinách snažia regulovať dostupnosť a tiež samotnú existenciu služieb poskytovania zdravotnej starostlivosti tak, aby zabezpečili aspoň minimálnu dostupnosť zdravotnej starostlivosti, či už ide o dostupnosť fyzickú, ekonomickú, informačnú alebo nediskrimináciu. Je predpoklad, že regulácia bude naďalej rásť. Preto je nutné, aby táto nebola komplikovaná, nejasná, nekompatibilná a len „reguláciou samou pre seba“, ale aby regulovala poskytovanie zdravotnej starostlivosti v potrebnej miere, a to v súlade s princípmi transparentnosti, konzistentnosti či cielenosti.
Regulácia fyzickej dostupnosti v Slovenskej republike je pomerne rozsiahla a dotýka sa takmer všetkých foriem poskytovania zdravotnej starostlivosti. Často však ide o zbytočnú, nekonzistentnú a netransparentnú reguláciu. Vzhľadom na závery plynúce zo zmapovania regulácie jednotlivých foriem zdravotnej starostlivosti možno konštatovať, že súčasná regulácia dostupnosti nie vždy plní svoj účel a benefity, ktoré z nej plynú sú často otázne.
Je možné predpokladať, že úlohu niektorých regulačných mechanizmov, ako napríklad nariadenia o verejnej minimálnej sieti, by plnil samotný trh. Dostupnosť, ktorú ma nariadenie ambíciu garantovať, by zabezpečilo minimálne v takej istej miere aj pôsobenie trhových mechanizmov a konkurenčných síl v zdravotníctve.
Tabuľka 1: Prehľad počtu poskytovateľov podľa jednotlivých krajov
Tabuľka 2: Index obhospodarovania regiónu podľa jednotlivých krajov
Pozn.: pri alternatíve 1 je indexom rozloha územia na jedno zariadenie, pri alternatíve 2 je indexom „bezrozmerný“ koeficient zohľadňujúci váhou 70 % rozlohu územia a váhou 30 % počet obyvateľov v danom území
Tabuľka 3: Porovnanie štandardnej odchýlky a relatívnej miery variability (variačného koeficientu)
Alternatíva 1 – hodnota variačného koeficientu 53 % znamená extrémne vysokú nerovnomernosť pri porovnaní rozlohy územia, ktoré obsluhuje jeden poskytovateľ zdravotnej starostlivosti určený v pevnej sieti
Alternatíva 2 – aj keď je hodnota nižšia ako v prvom prípade, aj pri zohľadnení veľkosti územia a počtu obyvateľov je stanovenie poskytovateľov v pevnej sieti vzhľadom na vysoký variačný koeficient 44 % výrazne nerovnomerné.