—
S účinnosťou od 1. septembra vláda znižuje niektoré poplatky za služby súvisiace so zdravotnou starostlivosťou na 0 Sk. Ide o 20 Sk za návštevu lekára a 50 Sk za jeden deň v nemocnici. V platnosti naďalej zostáva 20 Sk za recept a 60 Sk za návštevu pohotovosti, ako aj 2 Sk za kilometer dopravy. Celkový dopad bude podľa Health Policy Institute predstavovať približne 1,5 mld. Sk ročne (ak by sa znížil aj poplatok za recept na 0 Sk, celkový efekt by bol 2,5 mld. Sk). O túto sumu budú mať poskytovatelia reálne nižšie príjmy.
Ministerstvo zdravotníctva sa zaviazalo túto sumu kompenzovať, avšak pri tomto sľube sa dopustilo dvoch chýb:
Preto jediný finančný kanál, ktorý ministerstvu zdravotníctva zostal, bolo pritlačiť na predstavenstvo VšZP, aby nejaké zdroje predsa len našla. Všeobecná zdravotná poisťovňa reagovala vyhlásením, že zdroje zabezpečí zlepšením výberu poistného . Našla teda zdroje, ktoré mali tak či tak u poskytovateľov skončiť. Tí na „nové“ zdroje z lepšieho výberu obratom reagovali veľkorysými vyhláseniami o výhodnosti ponuky (Pravda, 25.8.2006), aby ju po zvážení o päť dní tvrdo kritizovali (SITA, 30.8.2006).
Ak však VšZP nedokáže adekvátne zvýšiť výber poistného, zostávajú jej už len dve možnosti – ľahká a ťažká. Tá ľahká spočíva v spoľahnutí sa na ochrannú ruku štátu, že ministerstvo zdravotníctva presadí zníženie DPH na lieky a zvýšenie platby za poistenca štátu. Tá ťažká spočíva v hľadaní zdrojov v efektívnom nákupe zdravotnej starostlivosti, čo bude v praxi znamenať toľko očakávanú redukciu zmluvných poskytovateľov (Tabuľka 1).
#TABULKA
VšZP koncom augusta predstavila plošný model kompenzácie výpadku príjmov u poskytovateľov. U všeobecných lekárov navýši kapitáciu za jedného poistenca o 6 Sk, u detských lekárov približne o 7 Sk a u gynekológov o 2 koruny. U špecialistov zvýši zmluvné objemy o 9 % a u nemocníc o 2,5%.
Pri takomto nastavení kompenzácie sa ako dočasný víťaz javia lekári– špecialisti, ktorí získajú 234 miliónov navyše (Tabuľka 2), lenže v ich prípade sa nejedná o skutočnú kompenzáciu poplatkov, lebo forma kompenzácie spočíva vo zvýšení objednaných výkonov, čiže na dosiahnutie rovnakého príjmu ako predtým budú musieť ošetriť viac pacientov.
Na prvý pohľad porazení všeobecní lekári (prídu o 140 mil. Sk) však môžu byť relatívne spokojní, lebo na získanie kompenzácie nepotrebujú ošetriť ani jedného pacienta navyše. Najväčšiu stratu utrpia nemocnice a lôžkové zariadenia, ktoré reálne prídu o 265 mil. Sk, pričom na získanie kompenzácie musia zvýšiť obrat pacientov.
#TABULKA
Nepremysleným znížením poplatkov na 0 Sk ministerstvo zdravotníctva znížilo reálny objem zdrojov v zdravotníctve. Pri ambícii dodržať 3%-ný deficit verejných financií bude ministerstvo financií len veľmi ťažko hľadať vyše 10 mld. Sk, ktoré požaduje MZ SR (Tabuľka 1). Ak ich nenájde, zrušením poplatkov minister Valentovič pripravil poskytovateľov zatiaľ o viditeľných 1,5 mld. Sk . V druhom kroku ich pripraví o ďalších, síce neviditeľných, avšak citeľných 1,4 mld. Sk, ktoré namiesto do ambulantnej a lôžkovej starostlivosti pôjdu na lieky. Navyše kompenzácie, ktoré predstavila VšZP sú nevyvážené, nepredstavujú nové zdroje a k poskytovateľom prídu efektívne až v novembri 2006.
Ani táto kalkulácia dopadov kompenzácií však dostatočne nevystihuje skutočný efekt zníženia poplatkov, ktorým je odstránenie regulačného mechanizmu na obmedzenia nadbytočného dopytu a sladký návrat k bezplatnému zdravotníctvu, ktoré je v konečnom dôsledku drahšie, ako zdravotníctvo, v ktorom majú poistenci rozumnú mieru spoluúčasti. Píšeme rok 2006 a namiesto zníženia poplatkov z 20 a 50 korún na nulu, by správnym krokom bolo ich zvýšenie na 50 a 100 Sk. Nevzrástli by tým len príjmy poskytovateľov, ale hlavne uvedomelosť občanov, že nič takého ako „obed zdarma“ neexistuje. Ani keď sa podáva pri švédskych stoloch.
článok bol publikovaný v časopise .týždeň č. 36/2006