Ak sa dnešný systém financovania zdravotníctva nezmení, v nasledujúcich rokoch dôjde k otváraniu nožníc medzi príjmami a výdavkami, čoho dôsledkom bude v roku 2025 deficit vo výške 82,3 mld. korún za jediný rok (1,3 % HDP), tvrdí vo svojej najnovšej štúdii Health Policy Institute (HPI). Štúdiu „Zdravie je luxus. Vieme ako ho financovať?“ predstavilo HPI na rovnomennej medzinárodnej konferencii, ktorá sa uskutočnila 10. apríla 2008 v bratislavskom hoteli Devín.
Podľa správy Európskej komisie (Age Working Group) z roku 2006 sa verejné výdavky na zdravotníctvo na Slovensku od roku 2010 do roku 2025 zvýšia z 5,4 % HDP na 6,2 % HDP. a preto je už dnes potrebné diskutovať a strategicky sa rozhodnúť pre taký systém a spôsob financovania slovenského zdravotníctva, ktoré bude v dlhodobom horizonte fiškálne udržateľný s čo najmenšími negatívnymi vplyvmi na slovenskú ekonomiku.
Ak sa dnešný systém financovania zdravotníctva nezmení, v nasledujúcich rokoch dôjde k otváraniu nožníc medzi príjmami a výdavkami, čoho dôsledkom bude v roku 2025 deficit vo výške 82,3 mld. korún za jediný rok (1,3 % HDP), tvrdí vo svojej najnovšej štúdii Health Policy Institute (HPI). Štúdiu „Zdravie je luxus. Vieme ako ho financovať?“ predstavilo HPI na rovnomennej medzinárodnej konferencii, ktorá sa uskutočnila 10. apríla 2008 v bratislavskom hoteli Devín. Štúdia vyšla v samostatnej publikácii, ktorú dostali účastníci konferencie. Prepis konferencie vyšiel v newsletteri IntoBalance 04/2007.
V štúdii HPI analyzuje schopnosť súčasného systému financovania generovať zdroje v dlhodobom horizonte a podrobne hodnotí 4 varianty financovania do roku 2025:
-
zvýšenie poistnej sadzby pre pracujúcu populáciu
-
zavedenie odvodovej neutrality
-
zvýšenie platby štátu za nepracujúcu populáciu
-
zvýšenie súkromných zdrojov
Každý variant je spracovaný v štyroch scenároch, ktoré ilustrujú citlivosť jednotlivých parametrov na výšku zdravotníckych výdavkov a na výkonnosť ekonomiky.
Variant 1: Vyššie odvody pre pracujúcich
Jednou z možností je podľa HPI zmena výšky odvodov v prípade zamestnancov a SZČO, čo by v dlhodobom horizonte viedlo k zvýšeniu sadzby poistného až na úroveň takmer 20 percent. Bolo by preto možné očakávať odpor ekonomicky aktívnej verejnosti, pričom táto alternatíva je skôr zlučiteľná s politikou využívajúcou vyššiu mieru prerozdeľovania.
Variant 2: Zavedenie neutrality odvodov
Riešením môže byť aj zavedenie neutrality odvodov, ktoré sa neviaže k vyhranenému typu hospodárskej politiky a umožňuje znížiť poistnú sadzbu tým, že rozšíri bázu, z ktorej sa odvody platia. Na začiatku by išlo o zníženie zo 14 % na 10 %, s postupným rastom na úroveň 12 % v cieľovom roku 2025. Vymeriavací základ pre dane a odvody by bol rovnaký. Ako však konštatuje HPI, ide o technicky náročnú implementáciu a možný silný politický odpor od tých poberateľov príjmov, ktorí boli doteraz málo zaťažení alebo úplne nezaťažení odvodmi.
Variant 3: Zvýšenie platby štátu za nepracujúcu populáciu
Pri zvýšení sadzby v platbe štátu za vymedzený okruh poistencov HPI dospelo v závere prognózovaného obdobia (2025) k sadzbe viac ako dvojnásobnej v porovnaní s východiskovým obdobím (mesačná platba za poistenca štátu 9,0 % oproti súčasnej sadzbe 4,5 % z priemernej mesačnej mzdy). Každá vláda tu však bude stáť pred otázkou – kde ubrať zdroje pridané zdravotníctvu?
Variant 4: Zvýšenie objemu súkromných zdrojov
Významným faktorom v prípade tejto alternatívy je fakt, že v závere horizontu prognózy (2025) by boli potrebné už viac ako 5-krát vyššie výdavky domácností ako vo východiskovej, nultej alternatíve. Takéto spoliehanie sa na zvýšenie čistých peňažných výdavkov domácností sa dá spojiť skôr s hospodárskou politikou zameranou liberálne, s minimom štátnych intervencií.
Získajte zľavu! Objednajte si dve publikácie HPI a ušetríte.
|
Zdravie je luxus
elektronická € 15
tlačená € 20
|
Dobrý poistenec je nad zlato
elektronická € 15
tlačená € 20
|
Obe publikácie spolu: |
- v elektronickej verzii € 25
- v tlačenej verzii € 33
|
Objednávky zasielajte na adresu hpi@hpi.sk. Telefonický kontakt: +421 2 207 11 959 |