—
Publikácia Základné rámce zdravotnej politiky 2007-2010 bola predstavená na konferencii Združenia zdravotných poisťovní SR Kroky k rozvoju (viď tiež prezentáciu Petra Pažitného). Základné rámce si môžete stiahnuť vo formáte PDF (viac informácií o publikácii). Na tomto mieste uvádzame zhrnutie.
Zdroje zdravotných poisťovní sa budú odvíjať od vývoja reálnej ekonomiky a schváleného rozpočtu verejných financií pre roky 2007 – 2009, ktorý určuje výšku platby štátu za svojich poistencov.
Základné rámce zdravotnej politiky 2007-2010 |
Pre roky 2007 až 2010 predpokladáme:
Medzi rokmi 2006 a 2010 sa objem zdrojov na zdravotníctvo zníži zo 6,5 % HDP až na 6,3 % HDP, predovšetkým v dôsledku zníženia poplatkov z 20 Sk na 0 Sk/5 Sk, resp. z 50 Sk na 0 Sk a len čiastočnej kompenzácie tohto výpadku zvýšením poistného štátu do apríla 2007, pričom od mája 2007 sa poistné vracia na pôvodnú úroveň 4 %. Zdroje zdravotných poisťovní vzrastú z 80,3 mld. Sk (2006) na 108,9 mld. Sk (2010). Zásadnou úlohou je teda ich efektívne použitie v prospech poistencov, pričom túto zodpovednosť na seba preberajú zdravotné poisťovne.
Pri definovaní štruktúry výdavkov zdravotných poisťovní bude kľúčovú úlohu zohrávať nákupná stratégia zdravotných poisťovní ako výsledok dohody zdravotných poisťovní a poskytovateľov zdravotnej starostlivosti a regulačný rámec zdravotnej politiky (predovšetkým rozhodnutia kategorizačnej komisie, od ktorých sa odvíja priemerná cena lieku).
Pre roky 2007 – 2010 predpokladáme:
Produktom zdravotných poisťovní je:
Nákupná stratégia zdravotných poisťovní bude do veľkej miery ovplyvnená makroprostredím. Ústretovejšie rozhodnutia kategorizačnej komisie v prospech farmasektora, odstránenie regulačných elementov, ako aj prípadná ochrana pred exekúciami v štátnych nemocniciach, plánované mäkké rozpočtové obmedzenia v štátnych poisťovniach a možná preferencia politických rozhodnutí na úkor odbornosti môžu byť v ostrom kontraste so snahou súkromných poisťovní o efektívny nákup.
Nákupné stratégie zdravotných poisťovní tak budú zrejme individuálne a menej koordinované. Môže dokonca vzniknúť duálny systém – kým štátne poisťovne budú mať záujem na financovaní štátnych nemocníc (aj na úkor efektívnosti), súkromné zdravotné poisťovne budú preferovať nákup kvality pri definovanej cene bez ohľadu na vlastníctvo, pričom môžeme očakávať odklon od lôžkovej starostlivosti smerom k ambulantnej starostlivosti. Navyše obe štátne poisťovne (VšZP a SZP) budú pravdepodobne vystavené silným politickým tlakom, čo sa môže negatívne odraziť na efektívnosti ich nákupnej stratégie – prvým príkladom je použitie VšZP na neštandardnú kompenzáciu poskytovateľov za znížené poplatky.
Na druhej strane predpokladáme, že súkromné zdravotné poisťovne budú pokračovať v diferenciácii poskytovateľov na základe dohodnutých kritérií. Budú aj pioniermi pri zavádzaní protokolov, čím sa zvýši nielen kvalita, ale aj miera štandardizácie poskytovania zdravotnej starostlivosti. Aktívna podpora vzniku efektívnej siete poskytovateľov bude rešpektovať skôr normy definované samotnými poisťovňami ako dodržiavanie minimálnej siete definovanej ministerstvom zdravotníctva, ktorej súčasná podoba má veľmi veľa filozofických a logických chýb. Efektívna sieť poskytovateľov by mala vzniknúť v dvoch fázach:
Z hľadiska organizácie výkonu zdravotného poistenia je mimoriadne dôležité, aby všetky zdravotné poisťovne mali aj v budúcnosti rovnaké podmienky v systéme a zhodnú právnu formu (akciová spoločnosť). Nebudú sa tak opakovať systémové chyby z minulosti. Ak má štát záujem vlastniť zdravotnú poisťovňu, je to jeho strategické rozhodnutie, pričom je nevhodné, ak by štátna zdravotná poisťovňa mala fungovať v inom právnom režime ako ostatné zdravotné poisťovne. Ak má vnútorný chod poisťovne spravovať štát, resp. ním nominovaní zástupcovia, považujeme za transparentnejšie, zodpovednejšie a vhodnejšie, aby to robil prostredníctvom štátnej akciovej spoločnosti a aby sa nevytvárala osobitná štátna organizácia na tento účel. Očakávame, že návrat zdravotných poisťovní k organizáciám verejnoprávneho charakteru bude znamenať pokles ich solventnosti, zníženie finančnej disciplíny, neprehľadnosť v účtovníctve a neustále zadlžovanie a prenášanie rizík na verejné financie a na poskytovateľov zdravotnej starostlivosti (platby po lehote splatnosti).
Podobne je ekonomicky nevyhnutné dokončenie transformácie štátnych poskytovateľov lôžkovej starostlivosti na štandardné akciové spoločnosti, pričom rešpektujeme súčasný stav, v ktorom na Slovensku existuje viacero právnych foriem s pluralitou vlastníkov. Vyjadrenia ministerstva zdravotníctva naznačujú, že preferuje zachovanie nemocníc ako štátnych príspevkových organizácií. Takáto úprava spolu s ich prípadnou ochranou pred exekúciami zvyšuje riziko nerovnakého postavenia nemocníc na trhu a diskriminácie súkromných poskytovateľov, na ktorých by sa takáto ochrana nevzťahovala.
Akciová spoločnosť je osvedčená a odskúšaná právna forma, s podrobnými vnútornými pravidlami, ktorých výklad je právnou praxou vrátane súdov ustálený a predvídateľný, čo prispieva k právnej istote všetkých osôb zainteresovaných na činnosti akciovej spoločnosti. Akciová spoločnosť je subjekt s prehľadným systémom riadenia. Ide zároveň o právnu formu, kde je najmenší priestor pre zákonodarcu „vymýšľať“ odchýlky od štandardov platných pre iné podnikateľské subjekty, pokiaľ ide o corporate governance, účtovníctvo, audit či štátnu pomoc.
Rámček 1: Kľúčové opatrenia zdravotnej politky do roku 2010 |
|
V oblasti regulácie je kľúčovým aktom stanovenie minimálnej siete. Súčasne platná norma je totiž nerealizovateľná, čím sa kontrola kritéria dostupnosti stáva prakticky nevymožiteľnou. Veľkosť oka minimálnej siete by sa mala meniť v závislosti od charakteru poskytovanej zdravotnej starostlivosti. Čím je zdravotná starostlivosť odkladnejšia, resp. špecializovanejšia a náročnejšia z pohľadu kvality a zložitosti výkonu, tým môže byť oko minimálnej siete väčšie a tým menší význam v efektívnej dostupnosti zohráva geografická dostupnosť. Kontrahované kapacity pritom musia rešpektovať: (1) geografickú dostupnosť, (2) regionálne zdravotné potreby obyvateľov a zároveň (3) priepustnosť ambulancií a nemocníc pri postupoch lege artis.
Druhým kľúčovým regulačným prvkom je definovanie rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia. Pokiaľ ide o zdravotné výkony, rozsah v súčasnosti buď nie je definovaný alebo je definovaný len nepriamo, čo spôsobuje neistotu pacienta ohľadom plnenia zo zdrojov verejného zdravotného poistenia a nerovnomernosť poskytovania zdravotnej starostlivosti. Stanovenie rozsahu nielen zvýši istotu poistencov, ale je nevyhnutné aj z nasledovných dôvodov:
Vzniká preto potreba čo najefektívnejšieho využívania dostupných zdrojov, t. j. rozhodnúť, ktorými postupmi dospejeme k najvyššiemu zdravotnému zisku s ohľadom na etické a spoločenské hodnoty a požiadavky.
Rozsah je možné stanoviť dvoma spôsobmi:
Nástrojom na definovanie rozsahu je podľa súčasnej legislatívy proces kategorizácie. Zatiaľ fungujú tri kategorizácie v troch oblastiach: kategorizácia liečiv, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín. Rozhodnutia kategorizačnej komisie v roku 2006 nepokračujú v regulačnom trende kategorizačnej komisie z rokov 2004 a 2005 a nárast priemernej ceny lieku je až 13 %! Do roku 2010 preto očakávame menej prísnu liekovú politiku, ktorá bude zrejme ústretovejšia voči farmasektoru, pričom kategorizačnej komisii pre roky 2007 – 2010 odporúčame: