—
Prvého júna 2013 si pripomíname 10. výročie zavedenia 20- a 50-korunových poplatkov v zdravotníctve. Poplatky dodnes neboli zrušené, hoci niektoré boli nariadením prvej Ficovej vlády znížené na nulu. Po Slovensku boli poplatky zavedené v roku 2007 v Maďarsku, v roku 2008 v Česku. V apríli tohto roku poplatok za hospitalizáciu vo výške 1,25 až 2,50 € zaviedlo Rumunsko.
Národná rada SR schválila poplatky za služby spojené s poskytovaním zdravotnej starostlivosti 6. marca 2003 s účinnosťou od 1. apríla 2003. Tento zákon však prezident nepodpísal a vrátil ho na prerokovanie do parlamentu. Parlament prelomil prezidentovo veto a poplatky za služby schválil na májovej schôdzi s účinnosťou od 1. júna 2003.
Hlavným dôvodom zavedenia poplatkov bolo:
Poplatky oficiálne nadobúdajú účinnosť. 20- a 50-korunáčky sa stali jedným zo symbolov reformy zdravotníctva Rudolfa Zajaca.
|
Výška poplatku |
Za čo |
Kto si ho necháva |
---|---|---|---|
Primárna ambulantná starostlivosť (PAS) |
20 Sk |
Za návštevu |
lekár |
Špecializovaná ambulantná starostlivosť (ŠAS) |
20 Sk |
Za návštevu |
špecialista |
Nemocnica (strava a ubytovanie) |
50 Sk |
Za jeden deň |
nemocnica |
Doprava |
2 Sk |
Za km |
doprava |
Recept |
20 Sk |
Za recept |
5 Sk lekárnik 15 Sk zdravotná poisťovňa |
Implementácia do praxe sa nevyhla dvom kardinálnym problémom. Po prvé, poslanci do zákona vložili príliš veľa výnimiek (napr. výnimka pre občanov v hmotnej núdzi – asi 700 tisíc ľudí), takže niektorí lekári prevažne v ekonomicky slabších regiónoch boli týmto krokom diskriminovaní. Po druhé, občania nemali dostatok informácií o poplatkoch a tak sa neraz stávalo, že platili aj vtedy, keď nemuseli, resp. platili viac než mali.
Dopady zavedenia poplatkov boli zjavné:
Zdroj: VšZP
Zdroj: Focus
Zdroj: Focus
Od 1. januára 2004 bol zavedený systémový príspevok na zdravotníctvo pre ľudí v hmotnej núdzi vo výške 50 Sk mesačne na každého člena domácnosti s cieľom krytia nákladov na služby spojené s poskytovaním zdravotnej starostlivosti. Zároveň sa zrušila výnimka z platenia za služby pre ľudí v hmotnej núdzi.
Ako reakciu na zníženú mieru informovanosti pacientov pripravilo ministerstvo zdravotníctva informačnú brožúrku o poplatkoch, ktorú distribuovalo do ordinácií, nemocníc a k ostatným poskytovateľom. Zároveň viedlo širokú vysvetľujúcu kampaň k zavedeniu poplatkov.
Ústavný súd na návrh dvoch skupín poslancov preskúmal ústavnú legitímnosť poplatkov za služby spojené s poskytovaním zdravotnej starostlivosti. Poplatky boli zavedené ako administratívne poplatky za spracovanie údajov, nie ako poplatky za zdravotnú starostlivosť. Ich výška podľa Ústavného súdu neohrozila zákonom garantovanú dostupnosť zdravotnej starostlivosti. Podaniu poslancov v otázke poplatkov preto súd nevyhovel (PL. ÚS 38/03-89).
Nový zákon č. 577/2004 Z. z. o rozsahu, ktorý nahradil pôvodný zákon č. 98/1995 Z. z. (Liečebný poriadok) po novom nedefinoval presnú výšku poplatkov, ale iba maximálnu výšku poplatkov určené ako % zo životného minima (Tabuľka 2). Presná výšku poplatkov sa odvtedy určuje nariadením vlády (č. 722/2004 Z. z.). Od tohto momentu je ich zníženie/zvýšenie vecou nariadenia vlády a nie je nutné ich zavedenie schvaľovať opätovne v parlamente.
Vláda Róberta Fica nariadením vlády „zrušila“ viaceré poplatky zavedené druhou Dzurindovou vládou. V skutočnosti ich však neodstránila z právnych predpisov, ale len znížila ich výšku na 0 Sk. Od 1. septembra 2006 poistenci neplatia poplatok 0,66 € za návštevu ambulancie a 1,66 € za deň pobytu v nemocnici. Od 1. októbra 2006 sa znížil 0,66 € poplatok v lekárni pri vydávaní lieku na predpis na 0,17 €. Zníženie poplatkov na nulovú hranicu sa okamžite odrazilo v počte kontaktov s lekármi. Podľa údajov VšZP sa počet konzultácií po znížení poplatkov medziročne zvýšil o takmer 9 %.
Parlament schvaľuje programové vyhlásenia vlády Ivety Radičovej. Opätovné zavedenie poplatkov v zdravotníctve sa v ňom nenachádza. Poplatky zostávajú na úrovni, v akom ich nastavila prvá Ficova vláda.
Národná rada schválila programové vyhlásenie druhej vlády Róberta Fica. Zvýšenie poplatkov sa v ňom nenachádza. Poplatky zostávajú na úrovni, v akom ich nastavila prvá Ficova vláda.
Ako sme už spomínali, k samotnému zrušeniu poplatkov v zákone nikdy neprišlo, výška niektorých sa však nariadením vlády v roku 2006 znížila na 0 Sk (resp. 0 €). Ak by teda niektorá súčasná, alebo budúca vláda opätovne chcela zaviesť poplatky, nemusí ich komplikovane schvaľovať v parlamente, stačí ich upraviť novelou nariadenia vlády. Pri ich zavedení je však potrebné rešpektovať zákonné obmedzenia v zákone, ktorý definuje maximálny horný strop poplatku ako % zo životného minima (= 194,58 € od 1. 7. 2012).
Dnes by tak bolo možné zaviesť poplatok za návštevu lekára vo výške 1,25 €, či poplatok za deň v nemocnici 2,92 € (Tabuľka 2). Pri odhadovanom počte 6 mil. hospitalizačných dní by to nemocniciam prinieslo 17,5 mil. € ročne. Pri odhadovanom počte 50 mil. receptov by to zdravotnému systému prinieslo 54,0 mil. € ročne (počítame s prírastkom 1,08 € na jeden, recept = 1,25 € – 0,17 €). Pri odhadovanom počte 35 miliónov návštev ambulancie by to ambulantným lekárom prinieslo 43,8 mil. € ročne. Celkovo by znovu-zavedenie poplatkov mohlo zdravotníctvu priniesť 115,3 mil. € ročne (v kalkulácie nie sú zohľadnené výnimky z platenia poplatkov).
Služba |
Strop poplatku |
Strop poplatku |
Dnešná |
---|---|---|---|
Návšteva ambulancie |
0,64 % |
1,25 € |
0,00 € |
Recept/poukaz |
0,64 % |
1,25 € |
0,17 € |
LSPP |
1,7 % |
3,31 € |
1,99 € |
Kilometer jazdy dopravnou zdravotnou službou |
0,085 % |
0,17 € |
0,07 € |
Pobyt sprievodcu |
2,8 % |
5,45 € |
3,32 € |
Lôžkodeň v nemocnici |
1,5 % |
2,92 € |
0,00 € |
Lôžkodeň v kúpeľoch (skupina A) |
1,5 % |
2,92 € |
1,66 € |
Lôžkodeň v kúpeľoch mimo sezóny, pri menej prioritných zdravotných indikáciách (skupina B) |
3,9 % |
7,59 € |
4,98 € |
Lôžkodeň v kúpeľoch v sezóne, pri menej prioritných zdravotných indikáciách (skupina B) |
5,3 % |
10,31 € |
7,30 € |
*) životné minimum v r. 2013 je 194,58 €
Zdroj: §38a zákona č. 577/2004 Z. z. a nariadenie vlády č. 722/2004 Z. z.
Kým na Slovensku boli poplatky k 1. septembru 2006 znížené na nulu, tak v Maďarsku ich 15. februára 2007 zaviedli. Presadil ich reformný minister druhej Gyurcsányovej vlády Lajos Molnár. Dôvodom zavedenia poplatkov za návštevu lekára vo výške 300 forintov (približne 1 €) bolo zníženie kontaktov medzi pacientom a lekárom, zúženie rozsahu zdravotného poistenia a čiastočné finančné krytie nákladov.
Poplatok vo výške 600 forintov (2 €) HUF bolo potrebné platiť za dobrovoľné čerpanie zdravotnej starostlivosti mimo ambulancie všeobecného lekára a za dobrovoľné čerpanie zdravotnej starostlivosti u lekára, ku ktorému nie je regionálne príslušný. Až 1000 forintov (3,3 €) sa platilo za neopodstatnené čerpanie zdravotnej starostlivosti na pohotovosti a za návštevu špecialistu bez výmenného lístku.
Poplatok bol podobne ako v prípade Slovenska príjmom všeobecného lekára, resp. špecialistu, či nemocnice. Priemerný príjem jednej ambulancie z poplatkov bol približne 180 000 forintov (600 €), rozptyl bol však veľký, od 100 000 (330 €) do 400 000 HUF (1 330 €). Pri priemernom príjme ambulancie všeobecného lekára zo zdravotnej poisťovne v objeme 600 000 až 800 000 forintov to znamenalo značný prírastok príjmu lekára.
Po zavedení poplatkov poklesla návštevnosť u všeobecných lekárov pre dospelých o 25 %, v zmiešaných ambulanciách (dospelí/deti) o 19 %. V ambulanciách pediatrov, kde nebolo potrebné platiť poplatky bol pokles návštev iba o 1 %.
V nemocniciach, kde ambulujú špecialisti, sa príjmy zvýšili o 4 až 5 miliónov forintov mesačne. Vo veľkých nemocniciach to bolo až 10 miliónov forintov mesačne. Výrazne poklesol počet dní strávených v nemocnici – až o 22 %. Podobne medzi októbrom a marcom 2007 počet receptov poklesol o 8 %.
Podľa GfK Hungaria poplatky ovplyvňovali 18 % populácie, pričom 15 % sa kvôli nim nedostavilo k lekárovi. Najviac boli ovplyvnení tí ľudia (26 %), ktorých príjem neprevyšoval 90 000 forintov (300 €) mesačne.
Celkovo v roku 2007 priniesli poplatky dodatočné zdroje vo výške 21,7 mld. forintov (72,3 mil. €). Z toho získali všeobecní lekári 31,7 mil. €, špecialisti 20,6 mil. € a nemocnice 7,3 mil. €. Zvyšok zdrojov smeroval k zubárom, poskytovateľom CT či MRI. Poplatky zároveň vytvorili úspory na zdravotnej starostlivosti 25 mld. forintov, na liekoch 15 mld. forintov, na zdravotníckych pomôckach 1 mld. forintov a na dopravnej službe 1,2 mld. forintov.
Napriek tomu, že až 4 milióny ľudí mali výnimku z platenia, sa väčšina verejnosti stavala proti poplatkom. V referende konanom 9. marca 2008 sa zúčastnilo 50,1 % voličov až 82,62 % hlasovalo za zrušenie poplatkov a návrat k plnému rozsahu krytia zo zdravotného poistenia. Vláda poplatky zrušila 31. marca 2008.
V Česku sa o zavedenie štyroch regulačných poplatkov, ktoré sú v platnosti až dodnes, výrazne zaslúžil minister zdravotníctva Tomáš Julínek. Presadil platbu 30 Kč za návštevu lekára, 30 Kč za položku na recepte, 60 Kč za každý deň v nemocnici a 90 Kč za pohotovostnú službu.
V roku 2011 sa regulačný poplatok za jeden deň v nemocnici zvýšil zo 60 Kč na 100 Kč. Od roku 2012 sa poplatok 30 Kč hradí za recept, nie za položku na recepte.
Viac informácií nájdete v článku Daniely Kandilaki o regulačných poplatkoch v Českej republike.
Po dohode s Medzinárodným menových fondom zaviedla rumunská vláda poplatky v zdravotníctve od 1. apríla 2013. Pacienti platia poplatok vo výške 5 až 10 lei (1,25 až 2,50 €) za hospitalizáciu v nemocnici. Poplatok sa platí pri odchode z nemocnice bez ohľadu na počet dní strávených v nemocnici. Výška poplatku závisí od rozhodnutia nemocnice, ale nesmie vybočiť zo stanoveného intervalu.
Petre Iulian, prezident pacientskej organizácie zastrešujúcej chronické ochorenia povedal, že tento poplatok bude zvyšovať frustráciu medzi pacientmi, pretože nie je sprevádzaný zlepšením zdravotnej starostlivosti.
Minister zdravotníctva Eugen Nicolaescu si od zavedenia poplatkov sľubuje zníženie fiktívnych hospitalizácií a odradenia ľudí od spotreby peňazí bez klinického dôvodu.