—
Decembrový newsletter (formát PDF) sa zaoberá nasledujúcimi témami:
Informovaný súhlas je významným pilierom moderného ponímania zdravotníctva a výrazným spôsobom zapája pacienta do procesu liečby, pričom zvyšuje jeho právne aj zdravotnícke povedomie. Autor poukazuje na praktické nedostatky jeho súčasnej slovenskej úpravy. Článok, ktorý bol publikovaný v časopise Via Practica uverejňujeme s láskavým súhlasom vydavateľstva Solen.
Ministerstvo zdravotníctva SR (MZ SR) predložilo v závere roka návrhy na zrušenie ďalších dvoch úloh, ktoré vláda uložila ministrovi zdravotníctva v januári a máji tohto roku. Predmetom úloh bolo vypracovanie správy o poskytovaní finančne náročnej liečby (FNL) a vytvorenie jednotnej osnovy výkazníctva a účtovníctva záväznú pre všetky zdravotné poisťovne a zdravotnícke zariadenia.
Štatistický úrad SR pravidelne publikuje výsledky svojich súhrnných konjunkturálnych indexov, ktoré sú metodicky zosúladené s konjunkturálnymi indexami vykazovanými v rámci EÚ. Takéto indikátory zvyčajne dobre odrážajú stav očakávaní v ekonomike. Jeden z nich, index spotrebiteľskej dôvery, sa v poslednom období zachoval nezvyčajne: najprv sa vyvíjal až príliš pozitívne, následne až príliš negatívne.
Zdravotníctvo v roku 2007 najvýznamnejšie ovplyvnil premiér Robert Fico, a to napriek tomu, že zdravotníctvu nerozumie. Zdravotná politika tak pod taktovkou Roberta Fica nadobudla rozmery ideológie pod heslom budovania „štátneho zdravotníctva“.
Maďarsko sa v rokoch 2006-2008 pokúšalo o transformáciu systému zdravotného poistenia z monopolu jednej zdravotnej poisťovne na model pluralitných nákupcov. Takýto model organizácie zdravotného poistenia je oveľa náročnejší na dohľad a reguláciu. V štúdii (v anglickom jazyku) predložil Health Policy Institute maďarskému úradu pre dohľad (EBF) návrh modelu hodnotenia rizík vrátane identifikácie rizík, ktorými bude môcť účinne monitorovať výkonnosť systému zdravotného poistenia v Maďarsku.
Štúdia pozostáva zo štyroch častí:
Prvá časť sumarizuje základné východiská reformy zdravotného poistenia v Maďarsku a vychádza z platného návrhu zákona o zdravotných poisťovniach
Druhá časť sa zameriava na skúsenosti s dohľadom nad zdravotným poistením v Holandsku a na Slovensku
Tretia časť predstavuje model hodnotenia rizík (podľa vzoru NZa)
Štvrtá časť identifikuje potenciálne riziká na trhu zdravotného poistenia v Maďarsku na základe skúseností z Holandska a zo Slovenska, pričom zohľadňuje špecifiká prijatej maďarskej legislatívy
Parlament schválil na sklonku roku 2007 novely väčšiny zdravotníckych zákonov. Článok analyzuje zmeny v zákone o zdravotnej starostlivosti, ktoré pod číslom 662/2007 Z. z. nadobudli účinnosť 1. januára 2008 (s výnimkou rajonizácie, ktorá začína od 31. marca 2008).