—
Asociácia súkromných lekárov SR navrhuje naplniť minimálnu zdravotnú sieť konkrétnymi poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti. Súčasná minimálna verejná sieť totiž existuje len v podobe „smerných“ čísiel pre jednotlivé samosprávne kraje, konkrétnymi menami ju zapĺňajú až zdravotné poisťovne na základe kritérií kvality a ceny. Podľa Health Policy Institute aktivita súkromných lekárov potláča konkurenciu a prináša zásadné riziká tak pre pacientov, ako i pre samotných lekárov.
Asociácia súkromných lekárov SR (ASL) navrhuje naplniť minimálnu zdravotnú sieť konkrétnymi poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti, uvádza agentúra SITA. Podľa prezidenta ASL Ladislava Pásztora existuje minimálna verejná sieť len v podobe „smerných“ čísiel pre jednotlivé samosprávne kraje. „Jednotlivé čísla však nie sú naplnené menami,“ povedal. Keďže ku koncu minulého roka musel každý neštátny poskytovateľ získať od vyššieho územného celku nové povolenie na poskytovanie zdravotnej starostlivosti, samosprávne kraje podľa Pásztora majú prehľad o tom, koľko lekárov sa nachádza v zdravotníckej sieti. „Nič nebráni tomu, aby sme konečne urobili minimálnu verejnú sieť v štruktúre podľa mena zdravotníckeho zariadenia, miesta, odbornosti a úväzku,“ skonštatoval Pásztor.
Prezident ASL ďalej informoval o tom, že asociácia na ochranu svojich členov proti vymysleným sťažnostiam založila fond na ochranu nespravodlivo prenasledovaných lekárov. Z tohto fondu, ktorého základný vklad tvorí 100 tis. Sk, chce asociácia financovať súdne procesy na ochranu proti poškodeniu dobrého mena členov ASL. Ďalšou aktivitou asociácie je vyhlásenie nového projektu s názvom „Ďakujem pani doktorka, ďakujem pán doktor.“ Ide o súťaž pre pacientov, prostredníctvom ktorej majú ľudia napísať svoje poznatky a skúsenosti s vlastným lekárom.
Podľa Health Policy Institute by presadenie myšlienky minimálnej siete ambulancií ako menného zoznamu zásadne poškodilo možnosť konkurencie v zdravotníctve. Doplatia na to nielen pacienti, ale i samotní ambulantní lekári. Menný zoznam zmluvných lekárov vydávaných výkonnou mocou je priestorom náchylným na vznik korupcie. Keďže zoznam garantuje lekárovi zmluvy so všetkými poisťovňami, je veľkou motiváciou byť v ňom uvedený. O zaradení do zoznamu budú rozhodovať úradníci/politici. Riziko, že tento nástroj sa v rukách štátu dá ľahšie zneužiť ako správne použiť, by malo – vo vlastnom záujme – viesť samotných súkromných lekárov k odmietnutiu tohto korporativistického návrhu. Z pohľadu občanov je riziko, že nesprávne rozhodnutie vo výbere lekára urobí súčasne šesť konkurujúcich si poisťovní výrazne menšie než to, že nesprávne rozhodnutie urobí štátny úradník. Kým v prvom prípade sa vďaka konkurenčnému boju vytvárajú predpoklady pre skutočnú slobodu voľby lekára, v druhom prípade určia úradníci, kde sú hranice takejto slobody.