—
Od septembra 2011 vydávame Zdravotnú politiku v podobe mailového newslettera. Toto je obsah posledného čísla roku 2011 (november/december).
V 15 slovenských nemocniciach je zavedený núdzový stav. Lekárski odborári podmieňujú stiahnutie výpovedí zvýšením miezd o 800 € mesačne. Vláda im ponúka 300 €. Tu je 5 dôvodov, prečo sú oba tieto návrhy nezmyselné a prečo lekárom mzdy nezvyšovať.
Príklady fungovania v Holandsku, Švajčiarsku a Nemecku. Cieľom tejto analýzy niektorých poistných systémov v Európe je rozprúdenie diskusie o smerovaní slovenského systému zdravotného poistenia.
Autori: M. Pourová, P. Pažitný
vydal Health Policy Institute, november 2011, 32 strán
Jednou zo štyroch požiadaviek Lekárskeho odborového združenia (LOZ) je aj dofinancovanie zdravotníctva. V roku 2011 je podľa HPI v systéme 5,36 mld. €, čo predstavuje 7,7 % z HDP. Ak by sme od tejto sumy odpočítali náklady finančnej stabilizácie nemocníc vo výške 350 mil. €, ktoré kryjú náklady na krytie záväzkov nemocníc aj z minulých rokov, tak by do zdravotníctva v tomto roku smerovalo približne 7,2 % HDP.
Konzervatívny inštitút M. R. Štefánika pozval na Slovensko novozélandského politika Shanea Fritha. Jeho prednáška 12. decembra 2011 v bratislavskom hoteli Crowne Plaza zaznela aj vďaka podpore HPI. Prinášame odkaz na jeho text o úlohe trhu a vlády v zdravotníctve.
Zrušenie transformácie nemocníc sleduje Health Policy Institute so sklamaním. Finančná stabilizácia nemocníc, ich následná transformácia na akciové spoločnosti a DRG ako spravodlivejší platobný mechanizmus bola trojica opatrení, ktorých cieľom bolo zvýšiť efektívnosť fungovania štátnych nemocníc.
Je dobré, keď sú zákony jasné. Každý vie, čo môže a čo nie. Od začiatku decembra 2011 nadobudli účinnosť nové zákony regulujúce farmaceutický priemysel a ich vzťah k zdravotníckym pracovníkom. Ešte predtým, ako zákony nenadobudli účinnosť, bolo z debát a diskusií o ich obsahu zrejmé, že viaceré ustanovenia týchto zákonov požiadavku jasnej formulácie pravidiel nespĺňajú.
Hoci v prvom polroku sa zlepšil (oproti minulému roku) vývoj príjmov domácností, v ich výdavkoch na zdravie sa to neodrazilo. Skôr naopak, rast ich výdavkov na túto oblasť sa výrazne spomalil. Je to možno zvláštne: pri poklese príjmov vlani výdavky na zdravie expandovali, pri raste príjmov v tomto roku výdavky na zdravie spomaľovali. Vysvetliť sa to dá psychologickým faktorom: negatívne očakávania nútia domácnosti k tvorbe úspor, spotrebné výdavky sa odkladajú.
Článok analyzuje financovanie všeobecných lekárov pre dospelých a všeobecných lekárov pre deti a dorast na Slovensku. Približuje sadzby a podmienky ich prerozdelenia pre lekárov u nás, ale aj v susedných krajinách V4 a analyzuje spôsob súčasného typu financovania z pohľadu motivácie a efektivity lekárov poskytovať zdravotnú starostlivosť.