—
V rozpore so zákonom sa v návrhu kategorizácie zverejnenom na internetovej stránke MZ SR objavilo 5 liekov, ktoré neprešli regulérnym legislatívnym konaním a 50 liekov má inú cenu než bola zverejnená na internetovej stránke MZ SR, pričom podanie cenového návrhu predstavuje jediný spôsob ako zmeniť maximálnu cenu lieku v kategorizácii.
Reforma zdravotníctva zaviedla niekoľko mechanizmov ochrany pacienta. Jedným z nich je vytvorenie Úradu pre dohľad na zdravotnou starostlivosťou s kompetenciou ochrancu práv pacientov.
V programovom vyhlásení novej vlády sa uvádza, že „v oblasti nepriamych daní vláda navrhne zavedenie zníženie sadzby dane z pridanej hodnoty na niektoré tovary a služby, pričom okruh týchto tovarov a služieb sa bude podľa vývoja verejných financií rozširovať.“ Aj keď ide o nekonkrétne vyjadrenie, minister zdravotníctva aj premiér niekoľkokrát verejne vyhlásili, že medzi tieto tovary by mali patriť aj lieky a v návrhoch zaznela sadzba DPH 5 %.
Programové vyhlásenie vlády a aj prvé legislatívne opatrenia odhalili skutočnú tvár budúcej zdravotnej politiky: zmäkčovať a centralizovať.
Keďže tu nejde o spravodajský článok, nechceme predkladať výpočet cieľov či opatrení, ktoré sú obsiahnuté v Programovom vyhlásení vlády (ďalej PVV). Namiesto toho sa sústredíme na princípy
Programové vyhlásenie vlády je v tejto chvíli jedným z mála dokumentov, ktorý môže prezradiť, čo čaká slovenské zdravotníctvo nasledujúce štyri roky. Jeho veľmi všeobecné znenie naznačuje, že vláda nemá jasnú predstavu, ako ďalej. Medzi riadkami vágnych fráz však možno vytušiť, že pomery v zdravotníctve by sa mali vrátiť pred rok 2003.