—
Marcové vydanie (formát PDF) newslettera o zdravotnej politike IntoBalance prináša:
Téma, či jednu alebo viac zdravotných poisťovní, nie je v Európe ojedinelá. O zavedení plurality sa vášnivo diskutuje v Maďarsku, vo Švajčiarsku zasa navrhli opačnú cestu – od plurality k monopolu. V referende 11. marca 2007 ju však 71 % hlasujúcich Švajčiarov odmietlo.
Problémom slovenského zdravotníctva nie je nadmerná konkurencia na trhu so zdravotným poistením – naopak, ide o jeden z najzdravších prvkov súčasného systému a o chvályhodné dedičstvo Zajacovej reformy, píše Petra Orogványiová, doktorandka na George Mason University, USA a Fellow v Centre for the New Europe, Belgicko.
Ministerstvo financií SR poslalo ministrovi zdravotníctva Ivanovi Valentovičovi zásadné pripomienky k návrhom dvoch zákonov z dielne MZ SR: (1) k novele zákona o zdravotnom poistení a (2) k zákonu o verejnoprávnych zdravotných poisťovniach. Ministerstvo financií upozorňuje na riziko medzinárodnej arbitráže, nejednoznačné a zmätočné formulácie, chýbajúce ekonomické kalkulácie či právne analýzy dopadov. Pripomienky získal Health Policy Institute na základe zákona o slobodnom prístupe k informáciám.
Viac ako dve tisícky občanov v priebehu pár dní podporili hromadnú pripomienku k novele, ktorou chce ministerstvo zdravotníctva okrem iného násilne presunúť milión občanov do štátnych zdravotných poisťovní. Cesta do podateľne ministerstva však bola zaujímavejšia, než signatári čakali...
Článok vyšiel v časopise .týždeň č. 10/2007.
Minimálna sieť je dnes reálne nedodržateľná, príslušná práva norma je napísaná veľmi zle. Okrem iného kapacity, ktoré predpisuje, sú nadsadené a v niektorých prípadoch ani nejestvujú. Uverejňujeme porovnanie platnej normy pre ústavnú zdravotnú starostlivosť (minimálne počty lôžok v jednotlivých samosprávnych krajoch) s vyznačením tých lôžok, ktorých celkový počet v samosprávnom kraji je nižší než predpisuje nariadenie.
Doktor Ladislav Pásztor, šéf Asociácie súkromných lekárov, navrhuje „urýchlene vypracovať minimálnu verejnú sieť poskytovateľov ambulantnej starostlivosti s uvedením konkrétneho mena fyzickej alebo právnickej osoby.“ Ak sa presadí myšlienka minimálnej siete ambulancií ako menného zoznamu, zásadne to poškodí možnosť konkurencie v zdravotníctve. Doplatia na to nielen pacienti, ale i samotní ambulantní lekári, upozorňuje článok publikovaný na szalay.blog.sme.sk.
Finančne náročnú zdravotnú starostlivosť navrhuje ministerstvo zdravotníctva zadefinovať ako starostlivosť, ktorej náklady presahujú 50-násobok priemerných nákladov na poistenca (v roku 2005 bol uvedený 50-násobok priemerných nákladov približne 730 000 Sk). Časť týchto nákladov sa má stať predmetom solidarity medzi zdravotnými poisťovňami. Aké dopady by to malo?
V čase, keď slovenská vláda regulačné poplatky znížila na 0 korún, maďarská vláda rozhodla o ich zavedení. Od 15. 2. 2007 sa v Maďarsku za návštevu lekára platí 300 forintov, čo je približne 40 korún. Pravicová vláda v Čechách má taktiež ambíciu zaviesť regulačné poplatky od 1.1.2008.
Ministerstvo zdravotníctva uviedlo v predbežnej informácii k novele zákona o zdravotnej starostlivosti, opäť sa má definovať rajonizácia, no zároveň sa má zachovať slobodná voľba lekára. Cieľom ministerstva je dosiahnuť, aby lekár nemohol odmietnuť pacienta, ktorý má trvalé bydlisko v jeho rajóne. Rajonizácia sa má týkať praktických lekárov pre deti i dospelých, gynekológov a zubárov.
Vývoj HCPI je uspokojivý. Celková miera inflácie klesla z priemerných 4,5 % v roku 2006 Na 3 %, resp. 2,7 % v januári a februári 2007.