—
OECD vo svojej publikácii Taxing Wages priniesla medzinárodný rebríček krajín podľa výšky daňovo-odvodového klinu (total tax wedge). Databázy OECD spochybňujú frekventované tvrdenia podnikateľských či zamestnávateľských združení o údajne mimoriadne vysokom – hlavne odvodovom – zaťažení miezd v SR (čo má neadekvátne navyšovať náklady práce).
V súčasnosti, keď už máme k dispozícii kompletnú sadu cenových indexov za rok 2005, môžeme skonštatovať, že ceny v zahraničnom obchode sa vyvíjali pre Slovensko veľmi nepriaznivo. Ceny dovážaných komodít rástli podstatne rýchlejšie ako ceny vyvážaných komodít – vyjadrujú to deflátory exportu a importu.
Keď sa blížia voľby, nespokojní tajne dúfajú, že vláda ich požiadavky kvôli popularite akceptuje. Nepoučení z fiaska lekárskej komory, prišli odborári s ďalšou nátlakovou akciou. Aj keď prostriedok je iný – namiesto „nevýhodných zmlúv“ je to otázka „nedostatočných miezd“ – pointa zostáva rovnaká. Spochybňovanie reformy zdravotníctva a viac zdrojov.
V originálnom dokumente z roku 1977 Martin Feldstein navrhol koncept „major risk insurance“ s cieľom „umožniť, aby sa takmer všetky rodiny, stali nákladovo citlivé na každé dodatočné výdavky na zdravotníctvo, pričom maximálne hotovostné výdavky domácností na zdravotníctvo by boli naďalej limitované na najviac 10 % percent z príjmu“ a tým bol položený teoretický a koncepčný základ pre medicínske sporiace účty (Medical Saving Accounts – MSA).
Vo väčšine pripomienok a návrhov k liekovej politike od O. Sukeľa (viď Marže a regulácia cien, IntoBalance 4/2006) sa názor Health Policy Institute nelíši.
Jedným z najväčších problémov slovenského systému zdravotníctva pred prijatím reformných zákonov v roku 2004 bola nevyváženosť motivácií. Reforma zdravotníctva ich vyrovnala a prispela tak k stabilizácii verejných financií. Avšak jedine pokračovanie reformy garantuje ich stabilitu aj do budúcnosti.